Świadectwo „z paskiem” – za czy przeciw?


Dla jednych niezbędny instrument motywowania uczniów do nauki, dla innych – przykład na to, jak zewnętrzne nagrody mogą zabijać w dzieciach naturalną motywację i ciekawość. Jak to jest ze świadectwami z wyróżnieniem?

W ostatnich tygodniach, za sprawą internetowej petycji autorstwa nauczyciela fizyki Marcina Stiburskiego, twórcy inicjatywy Szkoła Minimalna, na nowo rozgorzała dyskusja na temat korzyści i problemów związanych z tzw. świadectwami z paskiem. Komentujący ten temat w mediach społecznościowych podzielili się wyraźnie na dwa obozy – zdecydowanie za i zdecydowanie przeciw. Temat ten był stosunkowo niedawno, w czerwcu br., poruszany także na łamach Głosu Nauczycielskiego w wywiadzie z dr. Jakubem Andrzejczakiem, profesorem Wielkopolskiej Wyższej Szkoły Społeczno-Ekonomicznej po tym, jak opublikował on krytyczny wobec „kultu czerwonego paska” wpis na Facebooku. Wpis o wydźwięku bardzo wspierającym dla uczennic i uczniów, którzy „paska” na świadectwie nie mają, „polubiło” aż 74 tys. osób, a 51 tys. podało go dalej. Liczba i treść komentarzy pod wpisem również świadczą o tym, że jest to temat żywy i ważny dla wielu osób. Jak to zatem jest? Czy krytyka świadectw z wyróżnieniem jest uzasadniona?

(…)



Magdalena Goetz, psycholożka

Więcej – tylko w GN nr 45 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 45/2019: