Nasz Konkurs: Ksiądz na przerwie


Z ks. Damianem Wyżkiewiczem, nauczycielem religii w Zespole Szkół nr 22 im. Emiliana Konopczyńskiego w Warszawie, Wyróżnionym w Konkursie Nauczyciel Roku 2019, rozmawia Halina Drachal

W klasie jest Ksiądz bardziej księdzem czy nauczycielem?

– W klasie jednak bardziej nauczycielem, próbuję zrealizować temat lekcji. Księdzem jestem na przerwie, wtedy jest czas na swobodną rozmowę o sprawach różnych, także tych duszpasterskich. O wszystko można mnie zapytać, zwierzyć się, zwyczajnie pogadać. Także podczas wspólnych wyjść, na przykład do filharmonii czy wycieczek. Mam godzinę religii tygodniowo we wszystkich klasach liceum i technikum, dodatkowo 10 godzin z filozofii, łaciny, historii sztuki, muzyki, jestem drugim wychowawcą klas, prowadzę klub dyskusyjny, działam w naszej drużynie harcerskiej. Jeszcze parę lat temu uczniowie głównie skupiali się na testach, a teraz widzę, że chętniej się angażują w różne aktywności.

Skąd czerpie Ksiądz inspiracje, ucząc religii?

– Dla mnie takimi wzorcami osobowymi byli moi nauczyciele zarówno z II Liceum Ogólnokształcącego im. ppłk. Józefa Modrzejewskiego w Jaśle, którego byłem uczniem, jak i później z II LO i Szkoły Podstawowej nr 1 w Pabianicach, w których zaczynałem pracę katechety, mając niewielkie pojęcie, co mnie czeka. Teraz nadal korzystam z doświadczenia koleżanek i kolegów z mojej obecnej szkoły, często zaglądam do gabinetu pedagoga czy psychologa. Spotykamy się też w gronie katechetów, także świeckich, i dzielimy się doświadczeniem. Mam to szczęście, że w zasięgu mojej parafii Świętego Krzyża znajduje się aż pięć znakomitych warszawskich szkół średnich, takich jak Rej, Zamoyski, Dąbrowski, Skłodowska i mój, Konopczyński. Np. ks. Artur Pająk, katecheta z Reja, zgromadził wokół siebie ponad 100 studentów warszawskich uczelni. Mam od kogo czerpać wzory.

(…)

 



Więcej – tylko w GN nr 45 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 45/2019: