Jestem emerytowaną nauczycielką. Korzystam czasami z pomocy finansowej w ramach funduszu socjalnego. Chciałabym się dowiedzieć, czy istnieje jakiś regulamin oparty na zasadach prawnych w tej sprawie, bo nie wiem, jak często i w jakiej kwocie mogę ubiegać się o pomoc z funduszu socjalnego oraz czy istnieje możliwość pomocy na poratowanie zdrowia z funduszu z urzędu miasta? (H.J., Tarnów)
Regulacje, dotyczące dysponowania środkami funduszu socjalnego, w tym dokumentów i wniosków, jakie należy złożyć, procesu przyznawania funduszy, czasu rozpatrywania wniosku, wymagań, jakie należy spełniać, aby otrzymać świadczenie, oraz wszelkie inne istotne informacje powinny być określone w obowiązującym w szkole w regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Regulamin jest opracowywany w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową lub przedstawicielem pracowników.
Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych w sposób ogólny określa, na jakie cele można przeznaczyć środki z tego funduszu. Otóż można je przeznaczyć na działalność socjalną, którą w rozumieniu ustawy są usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.
Nauczyciele i nauczyciele emeryci, renciści czy pobierający nauczycielskie świadczenie kompensacyjne mogą korzystać także z funduszu zdrowotnego. Rodzaj świadczeń finansowanych z tego funduszu, jak i warunki ich przyznawania określa organ prowadzący szkołę w regulaminie.
Nauczyciele, jak i członkowie ich rodzin mają prawo do świadczeń zdrowotnych przyznawanych ze środków finansowych zabezpieczanych w swoich budżetach przez organy prowadzące szkołę. Organ prowadzący określa w regulaminie także rodzaje świadczeń w ramach tej pomocy oraz warunki i sposób ich przyznawania. Prawo to gwarantuje nauczycielom art. 72 KN.
Podstawa prawna
art. 72 Karty Nauczyciela
Joanna Skrobisz
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos Nauczycielski (nr 47, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 47/2021:
- Pełnym Głosem: Konkret leży na stole
- Felieton: Lekcje z kapeluszem
- ZNP walczy o godne płace i prestiż nauczycieli. 250 tys. podpisów pod obywatelskim projektem!
- WOS do likwidacji? Historia i teraźniejszość może być przedmiotem maturalnym – w Sejmie o projekcie Czarnka
- Minister może nas nie cierpieć, ale musi rozmawiać z każdym partnerem, także z nami
- Mamy jeden główny postulat. Chodzi o dotrzymanie przez rząd obietnicy, która została złamana
- Spór o HiT. Jeżeli ktoś uważa, że można tak uczyć, to nie ma bladego pojęcia o realiach szkoły
- Komu „podziękować” za utratę prawa do emerytury z art. 88 KN? Przypominamy, co się wydarzyło w 1998 r.
- Kultura: Postawa widzów jest dla nas bardzo budująca. Prawie każdy spektakl kończy się owacją na stojąco
- Felieton. Cena sukcesu
- Honorowy profesor oświaty: Przyjaźń, szacunek, honor, szlachetność, dobro to wartości, które wpajamy uczniom
- Galaktyka Kobiet (2 grudnia, godz. 18) – zapraszamy na wydarzenie online
- Jak młody człowiek ma potrzebę buntu, to wizja czarno-białego świata, wspólnego wroga, bardzo działa na wyobraźnię
- Zmiana podejścia do zmian klimatu to konieczność
- Warszawa na tropach kultury i sztuki. Jak rozwijać wyobraźnię dzieci i stworzyć coś, co pozostanie na dłużej
- Awans zawodowy. Nauczyciele pytają – ekspert odpowiada (3)
- Zastępstwo ad hoc