Z Dawidem Łasińskim, nauczycielem chemii w Zespole Szkół im. gen. Dezyderego Chłapowskiego w Bolechowie, Nominowanym do tytułu Nauczyciel Roku 2019, rozmawia Halina Drachal
Jak wyglądały Pana lekcje chemii w ostatnich miesiącach, co z doświadczeniami?
– Doświadczenia w pracowni chemicznej zastąpiłem multimediami. To nie jest to samo, ale w warunkach izolacji robiłem, co mogłem i potrafiłem. Moi uczniowie sami eksperymentowali. Na przykład kiedy kończyliśmy temat o żywności, przez cztery dni prowadzili obserwację własnej diety, liczyli kaloryczność posiłków, ilość białka, cukrów, tłuszczów, w tym celu dostali ode mnie odpowiednią aplikację. To wszystko robili zamiast sprawdzianu. Taka obserwacja też jest doświadczeniem. Zdecydowana większość uczniów dobrze wykonała to zadanie. Potem o tym rozmawialiśmy.
Od razu udało się w Pana szkole zorganizować zdalne lekcje?
– Niemal od razu. Jestem wielkim zwolennikiem multimediów, na studiach dorobiłem się pierwszego komputera, czułem, że mnie do tego ciągnie. Dwa lata temu wprowadziłem w szkole Microsoft Office 365, ale wtedy korzystał z niego niewielki procent uczniów i nauczycieli. Gdy w marcu okazało się, że mamy uczyć zdalnie, wspólnie z kolegą informatykiem Patrykiem Szablewskim nagraliśmy kilka podstawowych informacji, jak założyć sobie Teams, jak rozpocząć spotkanie online. Już 18 marca odbyła się nasza pierwsza zdalna rada pedagogiczna na platformie webinarowej, którą miałem wykupioną dla swoich potrzeb. Potem zorganizowaliśmy zespół ds. zdalnego nauczania. Pani dyrektor powołała do niego swoją zastępczynię, naszego informatyka i mnie. Uznaliśmy we trójkę, że nie ma sensu, by nauczyciele i uczniowie siedzieli wiele godzin przed ekranami komputerów, zrobimy więc nauczanie blokowe. Ustaliliśmy, że w poniedziałki będą udostępniane nowe lekcje z języka polskiego i przedmiotów humanistycznych, we wtorki z matematyki i języków obcych, w środy – z przedmiotów przyrodniczych itd. Nasi uczniowie we wszystkich klasach wiedzieli, w jaki dzień jaka nowa lekcja się pojawi. Chemia była zawsze w środę, ja na ten dzień przygotowywałem nowy materiał dla każdej klasy.
(…)
Cała rozmowat – GN nr 27-28 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 27-28/2020:
- Pełnym głosem. Witamy wakacje, tęsknimy za szkołą
- Felieton. Gdy nauczyciel nie zna lektury
- Dokumenty
- Otwieranie szkół od września? Musimy być czujni
- Zarząd Główny ZNP: Jeśli rząd zdecyduje o kształceniu zdalnym od września, to potrzeba kompleksowych zmian
- List prezesa ZNP z okazji zakończenia roku szkolnego 2019/2020
- ZG ZNP domaga się systemowych rozwiązań w zakresie zdalnego nauczania
- Wreszcie wakacje – po trzech miesiącach zdalnego kształcenia!
- Gratuluję premierowi pewności siebie, bo przecież nikt nie wie, czy pandemia do nas nie wróci
- Wybory prezydenckie. Wszystko rozstrzygnie się w dogrywce
- Sto lat temu Związek wzywał nauczycieli do obrony kraju przed bolszewikami
- „To będzie przechowalnia, a nie edukacja”. Nauczyciele i rodzice z Sieradza piszą do Głosu w sprawie cięć w SOSW
- Felieton. Uwaga, MUSZĘ!
- Milczący protest nauczycieli i terapeutów wyszkowskiego SOSW
- Szkołę trzeba przenieść w przyszłość, ale nie wyłącznie na barkach nauczycieli
- Liga czytelnicza. Do tworzenia recenzji zaproszeni zostali wszyscy, którzy mają otwarte na literaturę serce
- Rodzice dzwonili, mówili, że są bez pracy. Organizowaliśmy pomoc materialną, kupowaliśmy olej, mleko, makaron
- Felieton. Okiem nauczyciela
- Zmęczenie jest gigantyczne nie tylko po stronie uczniów, nauczyciele także potrzebują wytchnienia
- Edukacja cyfrowa. Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje w sprawie nowego planu działania w tej dziedzinie
- Felieton. Dziedziczenie stylu… w trybie zdalnym
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (13)
- Awans zawodowy. Zadbaj o dokumentację awansową
- Czytelnicy piszą do Głosu. Co możesz zrobić? Nie pogarszaj sprawy swoją krytyką
- Awans zawodowy. Przygotuj się do spotkania z komisją
- Liderzy związkowi piszą do premiera Mateusza Morawieckiego: Żaden kraj nie powinien zostać sam
- Casus. Zaliczenie stażu awansowego
- Pytania do eksperta. Forma uzupełnienia etatu