Słowo „teoria” budzi często złe skojarzenia jako coś, co ma niewiele wspólnego z praktyką, jest oderwane od rzeczywistości i niezmienne, sztywne. Jednak „nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria”
W poprzednim odcinku naszej serii przedstawiłem argumenty i wyniki badań studzące katastroficzne wizje Manfreda Spitzera (Spitzer, 2013) związane z zagrożeniem – jak to nazywa – „cyfrową demencją” (patrz: „Cyfrowa demencja?”, GN nr 25-26 z 17-24 czerwca br.).
Spitzer formułuje też postulaty edukacyjne, w Polsce upowszechniane przez dr Marzenę Żylińską i znane jako neurodydaktyka. Słabe podstawy tych postulatów omówiłem w innym miejscu (Garstka, 2016, s. 188-209). Tu zacytuję – trafne moim zdaniem – podsumowanie działalności i publikacji Spitzera, dokonane przez Aleksandra Lubinę, nauczyciela, doradcę i konsultanta: „Spitzer tłumaczy (naukowo) to, co znajduje się w lekturze nauczyciela od dziesięcioleci i dłużej. Sęk w tym, że moim zdaniem przed lekturą Spitzera powinno się znać dorobek psychologii akademickiej i stosowanej (praktycznej), nie pomijać psychologii humanistycznej. (…) Bez tej lektury opowieści o neuronach lustrzanych i hipokampach są klechdą, sbajeczką, bajeczką futurystyczną dla analfabety… (…) Bez tej wiedzy opowieści o neuronach lustrzanych i hipokampach są bezmyślnie w nieskończoność powtarzaną nudną mantrą… (…) Koniec fiki-miki neurodydaktyki” (Lubina, 2015).
(…)
Tomasz Garstka,
psycholog
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 27-28, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 27-28/2020:
- Pełnym głosem. Witamy wakacje, tęsknimy za szkołą
- Felieton. Gdy nauczyciel nie zna lektury
- Dokumenty
- Otwieranie szkół od września? Musimy być czujni
- Zarząd Główny ZNP: Jeśli rząd zdecyduje o kształceniu zdalnym od września, to potrzeba kompleksowych zmian
- List prezesa ZNP z okazji zakończenia roku szkolnego 2019/2020
- ZG ZNP domaga się systemowych rozwiązań w zakresie zdalnego nauczania
- Wreszcie wakacje – po trzech miesiącach zdalnego kształcenia!
- Gratuluję premierowi pewności siebie, bo przecież nikt nie wie, czy pandemia do nas nie wróci
- Wybory prezydenckie. Wszystko rozstrzygnie się w dogrywce
- Sto lat temu Związek wzywał nauczycieli do obrony kraju przed bolszewikami
- „To będzie przechowalnia, a nie edukacja”. Nauczyciele i rodzice z Sieradza piszą do Głosu w sprawie cięć w SOSW
- Felieton. Uwaga, MUSZĘ!
- Milczący protest nauczycieli i terapeutów wyszkowskiego SOSW
- Szkołę trzeba przenieść w przyszłość, ale nie wyłącznie na barkach nauczycieli
- Liga czytelnicza. Do tworzenia recenzji zaproszeni zostali wszyscy, którzy mają otwarte na literaturę serce
- Rozmowa. Chodzi o to, by być z uczniami, nie robiąc niczego za nich
- Rodzice dzwonili, mówili, że są bez pracy. Organizowaliśmy pomoc materialną, kupowaliśmy olej, mleko, makaron
- Felieton. Okiem nauczyciela
- Zmęczenie jest gigantyczne nie tylko po stronie uczniów, nauczyciele także potrzebują wytchnienia
- Edukacja cyfrowa. Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje w sprawie nowego planu działania w tej dziedzinie
- Felieton. Dziedziczenie stylu… w trybie zdalnym
- Awans zawodowy. Zadbaj o dokumentację awansową
- Czytelnicy piszą do Głosu. Co możesz zrobić? Nie pogarszaj sprawy swoją krytyką
- Awans zawodowy. Przygotuj się do spotkania z komisją
- Liderzy związkowi piszą do premiera Mateusza Morawieckiego: Żaden kraj nie powinien zostać sam
- Casus. Zaliczenie stażu awansowego
- Pytania do eksperta. Forma uzupełnienia etatu