Biorąc pod uwagę rozmaite problemy, z którymi zmagają się nasi uczniowie, jest mi czasem przykro, że tak mało mogę dla nich zrobić. Ale czy naprawdę tak niewiele możemy? Czy jako nauczyciele jesteśmy bezsilni? Tak i nie…
W pracy nauczyciela nieustannie spotykamy się ze stresem, jest on wręcz wszechogarniający. Dużo obowiązków, niskie wynagrodzenie, konieczność ciągłego rozwiązywania konfliktów, pretensje rodziców, dzieci, uwagi od współpracowników i dyrektora, wypominanie, „jakie to długie wakacje ma nauczyciel”, przez inne grupy zawodowe, a do tego odpowiedzialność za zdrowie, bezpieczeństwo i czasem nawet życie uczniów. Znam to doskonale, ponieważ od 10 lat jestem anglistką, najpierw w gimnazjum, a po reformie – w szkole podstawowej. Każdy z możliwych problemów znam z autopsji, jednak mój artykuł postanowiłam poświęcić stresom uczniów i temu, jak my, nauczyciele, możemy stać się rozwiązaniem problemu. Dlaczego? Ponieważ jako dorosłe i w pewnym sensie uprzywilejowane osoby mamy niesamowitą przewagę, a nasi uczniowie są najczęściej kompletnie nieświadomi i nieporadni w swoich dramatycznych niekiedy sytuacjach.
(…)
Anna Parker
– nauczycielka języka angielskiego z 10-letnim stażem, pracuje w małej, wiejskiej szkole
Więcej – GN nr 27-28 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 27-28/2020:
- Pełnym głosem. Witamy wakacje, tęsknimy za szkołą
- Felieton. Gdy nauczyciel nie zna lektury
- Dokumenty
- Otwieranie szkół od września? Musimy być czujni
- Zarząd Główny ZNP: Jeśli rząd zdecyduje o kształceniu zdalnym od września, to potrzeba kompleksowych zmian
- List prezesa ZNP z okazji zakończenia roku szkolnego 2019/2020
- ZG ZNP domaga się systemowych rozwiązań w zakresie zdalnego nauczania
- Wreszcie wakacje – po trzech miesiącach zdalnego kształcenia!
- Gratuluję premierowi pewności siebie, bo przecież nikt nie wie, czy pandemia do nas nie wróci
- Wybory prezydenckie. Wszystko rozstrzygnie się w dogrywce
- Sto lat temu Związek wzywał nauczycieli do obrony kraju przed bolszewikami
- „To będzie przechowalnia, a nie edukacja”. Nauczyciele i rodzice z Sieradza piszą do Głosu w sprawie cięć w SOSW
- Felieton. Uwaga, MUSZĘ!
- Milczący protest nauczycieli i terapeutów wyszkowskiego SOSW
- Szkołę trzeba przenieść w przyszłość, ale nie wyłącznie na barkach nauczycieli
- Liga czytelnicza. Do tworzenia recenzji zaproszeni zostali wszyscy, którzy mają otwarte na literaturę serce
- Rozmowa. Chodzi o to, by być z uczniami, nie robiąc niczego za nich
- Rodzice dzwonili, mówili, że są bez pracy. Organizowaliśmy pomoc materialną, kupowaliśmy olej, mleko, makaron
- Felieton. Okiem nauczyciela
- Zmęczenie jest gigantyczne nie tylko po stronie uczniów, nauczyciele także potrzebują wytchnienia
- Edukacja cyfrowa. Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje w sprawie nowego planu działania w tej dziedzinie
- Felieton. Dziedziczenie stylu… w trybie zdalnym
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (13)
- Awans zawodowy. Zadbaj o dokumentację awansową
- Awans zawodowy. Przygotuj się do spotkania z komisją
- Liderzy związkowi piszą do premiera Mateusza Morawieckiego: Żaden kraj nie powinien zostać sam
- Casus. Zaliczenie stażu awansowego
- Pytania do eksperta. Forma uzupełnienia etatu