Młodzi ludzie czytają książki, ale niekoniecznie te, które proponuje im kanon lektur. Nie zawsze chwalą się tym, a uważam, że warto. Nikt bowiem nie wpłynie równie skutecznie na działanie nastolatka jak drugi nastolatek
W ostatnim czasie szkoła przeżywa prawdziwą rewolucję. W związku z wprowadzeniem izolacji społecznej i rezygnacją z zajęć prowadzonych na terenie szkoły, edukacja przeniosła się do świata wirtualnego. Ile osób, tyle zdań, dotyczących słuszności i efektywności takiego rozwiązania. Zauważyć jednak warto pewną tendencję, którą zaliczyłabym do korzystnych. Mowa tu o realizacji projektów eTwinning.
Nim przejdziemy do omówienia konkretnego przykładu takiego działania, kilka słów o tym, czym jest sam eTwinning. Od piętnastu lat działa na terenie naszego kraju Fundacja Systemu Rozwoju Edukacji. Organizacja ta zajmuje się rozwojem m.in. pracy projektowej. W ramach eTwinningu możliwe jest prowadzenie działań o charakterze międzynarodowym oraz krajowym przy wykorzystaniu narzędzi cyfrowych. Można powiedzieć, że każdy z nauczycieli, który miał szansę zrealizować choć jeden tego typu projekt,
wyrobił sobie jakieś pojęcie o pracy zdalnej,
współpracy z wykorzystaniem TIK i startował w marcu z lepszej pozycji niż ci, którzy takiej styczności nigdy nie mieli.
(…)
Joanna Krzemińska
– absolwentka Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Od ponad 10 lat związana ze Szkołami MIKRON w Łodzi. Nauczyciel języka polskiego i terapeuta z zakresu terapii pedagogicznej. Pomysłodawca i koordynator Konkursu Filmowego „Lektury w kadrze” oraz Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego „Baśnie, naturalnie!”. Inicjatorka projektów realizowanych za pośrednictwem platformy eTwinning: „Stworzeni z wyobraźni”, „Usłysz legendę”, „Tęczowa gramatyka” oraz innych projektów rozwijających umiejętności językowe uczniów. Członkini grupy zrzeszającej kreatywnych nauczycieli „Superbelfrzy”, ambasadorka programu eTwinning, współzałożycielka ogólnopolskiej sieci współpracy nauczycieli Mozaika Edukacyjna. W 2017 r. Nominowana do tytułu Nauczyciel Roku. Autorka bloga „Zakręcony belfer” (www.zakreconybelfer.pl), wyznająca zasadę: dzień bez szalonego pomysłu, dniem straconym
Cały tekst – GN nr 27-28 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 27-28/2020:
- Pełnym głosem. Witamy wakacje, tęsknimy za szkołą
- Felieton. Gdy nauczyciel nie zna lektury
- Dokumenty
- Otwieranie szkół od września? Musimy być czujni
- Zarząd Główny ZNP: Jeśli rząd zdecyduje o kształceniu zdalnym od września, to potrzeba kompleksowych zmian
- List prezesa ZNP z okazji zakończenia roku szkolnego 2019/2020
- ZG ZNP domaga się systemowych rozwiązań w zakresie zdalnego nauczania
- Wreszcie wakacje – po trzech miesiącach zdalnego kształcenia!
- Gratuluję premierowi pewności siebie, bo przecież nikt nie wie, czy pandemia do nas nie wróci
- Wybory prezydenckie. Wszystko rozstrzygnie się w dogrywce
- Sto lat temu Związek wzywał nauczycieli do obrony kraju przed bolszewikami
- „To będzie przechowalnia, a nie edukacja”. Nauczyciele i rodzice z Sieradza piszą do Głosu w sprawie cięć w SOSW
- Felieton. Uwaga, MUSZĘ!
- Milczący protest nauczycieli i terapeutów wyszkowskiego SOSW
- Szkołę trzeba przenieść w przyszłość, ale nie wyłącznie na barkach nauczycieli
- Rozmowa. Chodzi o to, by być z uczniami, nie robiąc niczego za nich
- Rodzice dzwonili, mówili, że są bez pracy. Organizowaliśmy pomoc materialną, kupowaliśmy olej, mleko, makaron
- Felieton. Okiem nauczyciela
- Zmęczenie jest gigantyczne nie tylko po stronie uczniów, nauczyciele także potrzebują wytchnienia
- Edukacja cyfrowa. Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje w sprawie nowego planu działania w tej dziedzinie
- Felieton. Dziedziczenie stylu… w trybie zdalnym
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (13)
- Awans zawodowy. Zadbaj o dokumentację awansową
- Czytelnicy piszą do Głosu. Co możesz zrobić? Nie pogarszaj sprawy swoją krytyką
- Awans zawodowy. Przygotuj się do spotkania z komisją
- Liderzy związkowi piszą do premiera Mateusza Morawieckiego: Żaden kraj nie powinien zostać sam
- Casus. Zaliczenie stażu awansowego
- Pytania do eksperta. Forma uzupełnienia etatu