Z dr. Maciejem Jakubowskim, ekonomistą i socjologiem, prezesem Evidence Institute, byłym wiceministrem edukacji i członkiem zespołu zarządzającego badaniem PISA w OECD, rozmawia Piotr Skura
„W zdecydowanej większości szkół nauka na odległość przebiegała sprawnie i bez większych problemów” – napisał minister edukacji Dariusz Piontkowski w liście z okazji rozpoczęcia wakacji. Czy podziela Pan optymizm szefa MEN?
– Zdecydowanie nie. Takie samozadowolenie w obecnej sytuacji jest po prostu nie na miejscu. Zdalne kształcenie było dużym wyzwaniem dla wszystkich. Przede wszystkim dla nauczycieli, uczniów i rodziców, a także ministerstwa edukacji. Zrozumiałe jest też to, że przy takiej skali kryzysu i zaskoczeniu sprawy nie poszły perfekcyjnie. Dlatego oczekiwałbym raczej rzetelnej analizy tego, co się udało, a co poszło nie tak.
Co więc przede wszystkim poszło nie tak?
– Wiemy z różnych danych, że np. znaczna liczba uczniów praktycznie nie uczestniczyła w zajęciach online, a niektórzy uczestniczyli, ale nie wiemy do końca, z jakim zaangażowaniem. Uczniowie się logowali do systemu, ale to nie oznacza, że brali udział w zdalnych lekcjach. Z kolei nauczyciele podjęli trud prowadzenia zdalnej edukacji, ale niestety, część z nich nie poradziła sobie z tym wyzwaniem. Nie zawsze ze swojej winy, bo wielu nauczycielu po prostu nie miało wiedzy niezbędnej do prowadzenia zdalnych lekcji, a część nie miała sprzętu i szybkiego internetu. Nagle ktoś postawił przed nimi wymagania, które dotąd nie były dla nich obowiązkiem.
(…)
Cała rozmowa – tylko w Głosie (nr 27-28 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 27-28/2020:
- Pełnym głosem. Witamy wakacje, tęsknimy za szkołą
- Felieton. Gdy nauczyciel nie zna lektury
- Dokumenty
- Otwieranie szkół od września? Musimy być czujni
- Zarząd Główny ZNP: Jeśli rząd zdecyduje o kształceniu zdalnym od września, to potrzeba kompleksowych zmian
- List prezesa ZNP z okazji zakończenia roku szkolnego 2019/2020
- ZG ZNP domaga się systemowych rozwiązań w zakresie zdalnego nauczania
- Wreszcie wakacje – po trzech miesiącach zdalnego kształcenia!
- Wybory prezydenckie. Wszystko rozstrzygnie się w dogrywce
- Sto lat temu Związek wzywał nauczycieli do obrony kraju przed bolszewikami
- „To będzie przechowalnia, a nie edukacja”. Nauczyciele i rodzice z Sieradza piszą do Głosu w sprawie cięć w SOSW
- Felieton. Uwaga, MUSZĘ!
- Milczący protest nauczycieli i terapeutów wyszkowskiego SOSW
- Szkołę trzeba przenieść w przyszłość, ale nie wyłącznie na barkach nauczycieli
- Liga czytelnicza. Do tworzenia recenzji zaproszeni zostali wszyscy, którzy mają otwarte na literaturę serce
- Rozmowa. Chodzi o to, by być z uczniami, nie robiąc niczego za nich
- Rodzice dzwonili, mówili, że są bez pracy. Organizowaliśmy pomoc materialną, kupowaliśmy olej, mleko, makaron
- Felieton. Okiem nauczyciela
- Zmęczenie jest gigantyczne nie tylko po stronie uczniów, nauczyciele także potrzebują wytchnienia
- Edukacja cyfrowa. Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje w sprawie nowego planu działania w tej dziedzinie
- Felieton. Dziedziczenie stylu… w trybie zdalnym
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (13)
- Awans zawodowy. Zadbaj o dokumentację awansową
- Czytelnicy piszą do Głosu. Co możesz zrobić? Nie pogarszaj sprawy swoją krytyką
- Awans zawodowy. Przygotuj się do spotkania z komisją
- Liderzy związkowi piszą do premiera Mateusza Morawieckiego: Żaden kraj nie powinien zostać sam
- Casus. Zaliczenie stażu awansowego
- Pytania do eksperta. Forma uzupełnienia etatu