Z dr. hab. prof. nadzw. Robertem Alberskim, dyrektorem Instytutu Politologii Uniwersytetu Wrocławskiego, rozmawia Jarosław Karpiński
Kilka dni przed wyborami ukazał się raport NIK, który nie zostawił suchej nitki na reformie Anny Zalewskiej. Mimo to minister edukacji przeprowadza się do Brukseli, choć dużo lepszy wynik od niej zdobyła Beata Kempa, czyli „dwójka” na liście PiS…
– Od samego początku byłem zdania, że minister Zalewska zdobędzie mandat, dlatego że to wszystko, o czym pan powiedział, nie przeszkadza wyborcom, którzy głosowali na listę PiS. Generalnie elektorat PiS jest zwarty i zdyscyplinowany. On głosuje na „jedynki”. Tutaj można powiedzieć, że symbolicznie minister Zalewską wyprzedziła Beata Kempa, która startowała z drugiego miejsca na liście PiS. Ale kampania była tak prowadzona, żeby te dwa nazwiska były od samego początku w tym okręgu eksponowane. Cała reszta listy PiS de facto nie istniała. Ta partia zawsze otrzymuje w tym okręgu dwa mandaty, więc politycy PiS nastawili się na wypromowanie dwóch kandydatek. I w takiej sytuacji nie było siły, żeby takie kandydatury „utrącić”. Te dwie kandydatury, niezależnie od wszystkiego, od początku były pewniakami.
Czyli przesądziła mobilizacja elektoratu, a nie taka czy inna ocena pracy minister edukacji?
– Tak, to przesądziło oraz miejsce na liście. „Jedynka” na liście PiS dawała mandat niemal z automatu.
(…)
Więcej – tylko w Głosie nr 22 i w e-wydaniu
Pozostałe artykuły w numerze 22/2019:
- Pełnym Głosem: Siła jest w nas
- Felieton: Honor i autorytet
- PKW policzyła głosy w wyborach europejskich. Anna Zalewska odchodzi z MEN
- NIK miażdży reformę Zalewskiej. Bruksela to ucieczka, a nie nagroda
- Co zostanie po Zalewskiej? Wędrujący nauczyciele…
- Uczniowie uczą się nie tego, co powinni. Tak MEN zafundowało nam horror!
- Uczniowie z tzw. podwójnego rocznika spisani na straty?
- Kopiuj-wklej resortu
- My, samorządowcy, tracimy już cierpliwość
- Już we wrześniu może brakować nauczycieli
- Nauczyciel Roku 2018: Wierzę, że warto „robić swoje”. A nawet trzeba
- Chcemy szkoły jak w Finlandii?
- NIK pokazuje, że po reformie szkoły działają gorzej, niż działały
- Przemoc szkolna. Najgorsza jest bezradność
- Bliżej prawa – Zdrowotny z pełnego etatu
- Bliżej prawa – Przeniesienie i uzupełnienie etatu
- Dialog motywujący w szkole – jak „mówić zmianą”?
- Opinie: Przeżyliśmy różne reformy, ale takiej sytuacji jak teraz jeszcze nie było
- Idea krwiodawstwa – dlaczego warto o tym mówić w szkole?
- Bezpieczeństwo w szkole – jak to się robi w Toruniu
- Awans zawodowy: Awansowe grzechy główne
- Pytaj o dowody: (Bez)problemowo?
- Prawie 24 mln euro w III edycji programu „Edukacja”. Kto może skorzystać?