Choć pandemia piętrzyła trudności, to udało się zorganizować wyjazd na Sycylię pięciu nauczycieli z Zespołu Szkół im. Piotra Wysockiego w Warszawie, w ramach projektu Erasmus+ dotyczącego m.in. wielokulturowości
Od 10 lat zajmuję się współpracą międzynarodową w Zespole Szkół im. Piotra Wysockiego w Warszawie. Koordynuję projekty POWER, m.in miesięczne staże zagraniczne dla uczniów w Hiszpanii, Bułgarii oraz wyjazdy nauczycieli na kursy doskonalące na Maltę, do Grecji i Hiszpanii. Udało się m.in. uzyskać dofinansowanie w ramach programu Erasmus+ dla 25 nauczycieli przedmiotów humanistycznych, matematyczno-przyrodniczych oraz zawodowych na wyjazd na kursy doskonalące z zakresu nowoczesnych technologii informacyjnych oraz wielokulturowości (nazwa projektu to „Nowoczesne technologie informacyjne oraz wielokulturowość kluczem do sukcesu edukacyjnego”).
Nikt nie mógł przewidzieć…
Cieszyliśmy się z tego projektu i nikt nie mógł przewidzieć, że coś może stać nam na przeszkodzie. A to „coś” to Covid-19. W listopadzie 2019 r. pierwsza piątka nauczycieli wyjechała na kurs doskonalący „Nauczanie w klasach wielokulturowych” do miejscowości Barcellona Pozzo di Gotto na Sycylii (Włochy). Wrócili z dużym doświadczeniem, dzieląc się zdobytą wiedzą z innymi kolegami po fachu. W lutym 2020 r. kolejne cztery osoby uczestniczyły w kursie „Nowoczesne technologie na lekcjach przedmiotów zawodowych”. Efekty: zdobyte nowe umiejętności zawodowe, przeszkolona kadra pedagogiczna i niesamowite wspomnienia z wyjazdu. Wszystko zostało przygotowane również na wyjazd do Hiszpanii dla kolejnych trzech uczestników projektu w marcu ub.r. i nagle nieoczekiwana pandemia, zamknięcie lotnisk, zdalne nauczanie, ścisłe restrykcje epidemiologiczne i koniec wyjazdów zagranicznych! Dla nas oznaczało to koniec wyjazdów w tym roku do Hiszpanii i na Maltę. Przesunęłam wszystko w harmonogramie na kolejny rok. Obserwowałam wszystko na bieżąco od stycznia br., zastanawiając się, czy uda mi się zorganizować kolejne mobilności. Na przełomie stycznia i lutego br. zorganizowałam pierwsze spotkania online z kolejnymi pięcioma uczestnikami wyjazdu na kurs o wielokulturowości do znanej nam już wcześniej miejscowości Barcelona Pozzo di Gotto na Sycylii. Zostały omówione wszystkie zasady wyjazdu, terminy kolejnych spotkań nie tylko ze mną jako koordynatorem, ale również z przedstawicielem instytucji EProjectConsult.
(…)
Oksana Rolya, koordynator projektu Erasmus+, nauczycielka języka angielskiego
w Zespole Szkół im. Piotra Wysockiego w Warszawie
Więcej – GN nr 24 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 24/2021:
- Pełnym głosem. Szkoły pod specjalnym nadzorem
- Felieton. Trzeba się zmienić
- ZNP po rozmowach w MEiN: Oczekujemy od ministerstwa konkretów
- Do końca czerwca br. MEiN pokaże projekt ustawy o zmianach w edukacji włączającej
- Dyrektor pod butem kuratora? MEiN chce zmian m.in. w nadzorze pedagogicznym
- Felieton. Czerwiec, najtrudniejszy miesiąc w szkole
- Przekonywaliśmy, że zmiany w awansie zawodowym muszą być powiązane ze wzrostem wynagrodzeń
- Nie wprowadzajcie zmian bez realnych konsultacji. To grozi zapaścią systemu edukacyjnego
- MEiN ma projekt zmian na liście lektur. Skreśleni Konwicki, Parandowski, więcej dzieł Jana Pawła II i Kossak-Szczuckiej
- Pocovidowe zmiany w mowie: projekt się rozwija, do badaczy z Polski dołączyli uczeni z Kolonii, Paryża i Pragi
- Jak wspierać uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
- Nauczycielka WDŻ o planach MEiN: Potrzebny jest język zaufania
- Właśnie teraz powinniśmy odpowiedzieć na pytania o to, czego dowiedzieliśmy się o szkole podczas edukacji zdalnej
- W koronawirusowym czasie. Co działo się w Sekcji Emerytów i Rencistów ZNP w Oświęcimiu
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12) – M – Modelowanie
- Awans zawodowy. Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
- Casus. Orzeczenie o przywróceniu do pracy lub o odszkodowaniu
- Pytania do eksperta. Rozwiązanie umowy a świadczenie rehabilitacyjne