31 maja br. wielu stażystów skończyło staż na stopień nauczyciela kontraktowego i opracowało sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. Czas przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej
Na początek przedstawiam kilka ważnych zasad, o których trzeba przypomnieć.
Są dwa terminy wydawania decyzji administracyjnych:
>> nauczycielom, którzy złożą wnioski o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego (lub egzaminacyjnego) do 30 czerwca danego roku, właściwy organ wydaje decyzję o nadaniu lub o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego w terminie do 31 sierpnia danego roku (art. 9b ust. 3 KN);
>> nauczycielom, którzy złożą wnioski o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego (lub egzaminacyjnego) do 31 października danego roku, właściwy organ wydaje decyzję o nadaniu lub o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego w terminie do 31 grudnia danego roku (art. 9b ust. 3a KN).
Pamiętajmy także, że:
>> komisje kwalifikacyjne i egzaminacyjne mogą pracować w ciągu całego roku (art. 9b ust. 2 KN).
>> nauczyciel stażysta składa wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego w roku (kalendarzowym!) uzyskania pozytywnej oceny dorobku za okres stażu.
>> nieobecność nauczyciela w pracy spowodowana niezdolnością do pracy wskutek choroby, zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy lub urlopu innego niż urlop wypoczynkowy, trwająca nieprzerwanie dłużej niż miesiąc, skutkuje przedłużeniem stażu o czas trwania tej nieobecności;
>> nieobecność dłuższa niż rok powoduje konieczność ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze (art. 9d ust. 5 KN). Wyjątkiem jest nieobecność związana z urodzeniem dziecka – ta może trwać rok i sześć miesięcy.
>> dyrektor szkoły ustala ocenę dorobku za okres stażu w terminie nie dłuższym niż 21 dni od złożenia przez nauczyciela sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.
(…)
Beata Rechnio-Kołodziej
Ekspert z listy MEN
Więcej – GN nr 24 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 24/2021:
- Pełnym głosem. Szkoły pod specjalnym nadzorem
- Felieton. Trzeba się zmienić
- ZNP po rozmowach w MEiN: Oczekujemy od ministerstwa konkretów
- Do końca czerwca br. MEiN pokaże projekt ustawy o zmianach w edukacji włączającej
- Dyrektor pod butem kuratora? MEiN chce zmian m.in. w nadzorze pedagogicznym
- Felieton. Czerwiec, najtrudniejszy miesiąc w szkole
- Przekonywaliśmy, że zmiany w awansie zawodowym muszą być powiązane ze wzrostem wynagrodzeń
- Nie wprowadzajcie zmian bez realnych konsultacji. To grozi zapaścią systemu edukacyjnego
- MEiN ma projekt zmian na liście lektur. Skreśleni Konwicki, Parandowski, więcej dzieł Jana Pawła II i Kossak-Szczuckiej
- Pocovidowe zmiany w mowie: projekt się rozwija, do badaczy z Polski dołączyli uczeni z Kolonii, Paryża i Pragi
- Jak wspierać uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
- Nauczycielka WDŻ o planach MEiN: Potrzebny jest język zaufania
- Właśnie teraz powinniśmy odpowiedzieć na pytania o to, czego dowiedzieliśmy się o szkole podczas edukacji zdalnej
- W koronawirusowym czasie. Co działo się w Sekcji Emerytów i Rencistów ZNP w Oświęcimiu
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12) – M – Modelowanie
- Nauczyciele z „Wysockiego” zdobywali na Sycylii doświadczenia w zakresie wielokulturowości
- Casus. Orzeczenie o przywróceniu do pracy lub o odszkodowaniu
- Pytania do eksperta. Rozwiązanie umowy a świadczenie rehabilitacyjne