Właśnie teraz powinniśmy odpowiedzieć na pytania o to, czego dowiedzieliśmy się o szkole podczas edukacji zdalnej


Z dr. Jędrzejem Witkowskim* z Centrum Edukacji Obywatelskiej, rozmawiają Aleksandra Kluj oraz Katarzyna Małek

W raporcie „Szkoła ponownie czy szkoła od nowa? Jak wygląda powrót do stacjonarnej edukacji?” stawiacie tezę, że powrót do szkoły po edukacji zdalnej jest kluczowy dla polskiej edukacji w najbliższych latach. Z czym związane jest to założenie?

– W edukacji nastał teraz czas pełen wyzwań. Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie są zmęczeni i rozbici wielomiesięczną pracą zdalną w czasie tego roku szkolnego. W marcu 2020 r. znaleźliśmy się wszyscy w sytuacji, w której znana i od wielu lat niezmienna organizacja pracy po prostu przestała działać. Nauczycielom dużo trudniej było w formie zdalnej zainteresować uczniów tematem, przekazać wiedzę, zaangażować w lekcję, a także zweryfikować ich wiedzę i ją ocenić. Wielu z nich poszukiwało nowych sposobów skutecznej pracy i ma teraz nową wiedzę, być może nieco inne podejście. Zmieniło się także nastawienie uczniów – część z nich zobaczyła, że szkoła może wyglądać inaczej, polubiła nową formę pracy i wcale nie chce wracać w mury szkoły. Pogłębiły się także nierówności między nimi dotyczące poziomu wiedzy i umiejętności przedmiotowych oraz kompetencji społecznych. To wszystko sprawia, że jako system jesteśmy w zupełnie innym miejscu niż przed pandemią.

Jeśli przeanalizujemy tę sytuację w kategoriach zarządzania kryzysowego, wchodzimy teraz w fazę odbudowywania strat po edukacji zdalnej. Przed nami jeszcze niezwykle ważny etap przeobrażenia na podstawie wniosków z pandemii. Jedną z intencji naszego raportu jest pobudzenie środowiska edukacyjnego do rozmowy o doświadczeniu edukacji zdalnej, podjęcia działań odpowiadających na nowe wyzwania, które są jej skutkiem. Jesteśmy przekonani, że to właśnie teraz powinniśmy odpowiedzieć na pytania, czego dowiedzieliśmy się o szkole podczas edukacji zdalnej. Co powiedziała nam ona o naszych uczniach i o nas samych? Czego dowiedzieliśmy się o procesie uczenia się, co pomagało się uczyć, a co w tym przeszkadzało? Na podstawie odpowiedzi możemy skierować edukację na nowe, lepsze tory.

Warto zauważyć, że nikt z nas do końca nie wie, jak będą wyglądały najbliższe lata, dlatego wychodzenie z obecnego kryzysu powinno być jednocześnie przygotowaniem na kolejne niewiadome.



(…)

 

Cała rozmowa – GN nr 24 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 24/2021: