Z dr. Jędrzejem Witkowskim* z Centrum Edukacji Obywatelskiej, rozmawiają Aleksandra Kluj oraz Katarzyna Małek
W raporcie „Szkoła ponownie czy szkoła od nowa? Jak wygląda powrót do stacjonarnej edukacji?” stawiacie tezę, że powrót do szkoły po edukacji zdalnej jest kluczowy dla polskiej edukacji w najbliższych latach. Z czym związane jest to założenie?
– W edukacji nastał teraz czas pełen wyzwań. Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie są zmęczeni i rozbici wielomiesięczną pracą zdalną w czasie tego roku szkolnego. W marcu 2020 r. znaleźliśmy się wszyscy w sytuacji, w której znana i od wielu lat niezmienna organizacja pracy po prostu przestała działać. Nauczycielom dużo trudniej było w formie zdalnej zainteresować uczniów tematem, przekazać wiedzę, zaangażować w lekcję, a także zweryfikować ich wiedzę i ją ocenić. Wielu z nich poszukiwało nowych sposobów skutecznej pracy i ma teraz nową wiedzę, być może nieco inne podejście. Zmieniło się także nastawienie uczniów – część z nich zobaczyła, że szkoła może wyglądać inaczej, polubiła nową formę pracy i wcale nie chce wracać w mury szkoły. Pogłębiły się także nierówności między nimi dotyczące poziomu wiedzy i umiejętności przedmiotowych oraz kompetencji społecznych. To wszystko sprawia, że jako system jesteśmy w zupełnie innym miejscu niż przed pandemią.
Jeśli przeanalizujemy tę sytuację w kategoriach zarządzania kryzysowego, wchodzimy teraz w fazę odbudowywania strat po edukacji zdalnej. Przed nami jeszcze niezwykle ważny etap przeobrażenia na podstawie wniosków z pandemii. Jedną z intencji naszego raportu jest pobudzenie środowiska edukacyjnego do rozmowy o doświadczeniu edukacji zdalnej, podjęcia działań odpowiadających na nowe wyzwania, które są jej skutkiem. Jesteśmy przekonani, że to właśnie teraz powinniśmy odpowiedzieć na pytania, czego dowiedzieliśmy się o szkole podczas edukacji zdalnej. Co powiedziała nam ona o naszych uczniach i o nas samych? Czego dowiedzieliśmy się o procesie uczenia się, co pomagało się uczyć, a co w tym przeszkadzało? Na podstawie odpowiedzi możemy skierować edukację na nowe, lepsze tory.
Warto zauważyć, że nikt z nas do końca nie wie, jak będą wyglądały najbliższe lata, dlatego wychodzenie z obecnego kryzysu powinno być jednocześnie przygotowaniem na kolejne niewiadome.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 24 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 24/2021:
- Pełnym głosem. Szkoły pod specjalnym nadzorem
- Felieton. Trzeba się zmienić
- ZNP po rozmowach w MEiN: Oczekujemy od ministerstwa konkretów
- Do końca czerwca br. MEiN pokaże projekt ustawy o zmianach w edukacji włączającej
- Dyrektor pod butem kuratora? MEiN chce zmian m.in. w nadzorze pedagogicznym
- Felieton. Czerwiec, najtrudniejszy miesiąc w szkole
- Przekonywaliśmy, że zmiany w awansie zawodowym muszą być powiązane ze wzrostem wynagrodzeń
- Nie wprowadzajcie zmian bez realnych konsultacji. To grozi zapaścią systemu edukacyjnego
- MEiN ma projekt zmian na liście lektur. Skreśleni Konwicki, Parandowski, więcej dzieł Jana Pawła II i Kossak-Szczuckiej
- Pocovidowe zmiany w mowie: projekt się rozwija, do badaczy z Polski dołączyli uczeni z Kolonii, Paryża i Pragi
- Jak wspierać uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
- Nauczycielka WDŻ o planach MEiN: Potrzebny jest język zaufania
- W koronawirusowym czasie. Co działo się w Sekcji Emerytów i Rencistów ZNP w Oświęcimiu
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12) – M – Modelowanie
- Awans zawodowy. Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
- Nauczyciele z „Wysockiego” zdobywali na Sycylii doświadczenia w zakresie wielokulturowości
- Casus. Orzeczenie o przywróceniu do pracy lub o odszkodowaniu
- Pytania do eksperta. Rozwiązanie umowy a świadczenie rehabilitacyjne