Z Danutą Otomańską-Klembą, nauczycielką wychowania do życia w rodzinie oraz historii z Łodzi, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Wychowanie do życia w rodzinie musi zyskać jeszcze większą rangę, bo od tego przedmiotu i od jego nauczycieli zależy przyszłość społeczeństwa i państwa – z takim przesłaniem występuje ostatnio minister edukacji i nauki. Czy ma Pani poczucie, że to od Pani zależy przyszłość państwa?
– (westchnienie)… Słyszałam tę wypowiedź, ale nie wiem, co odpowiedzieć. To nie tak. Nie rozumiem, po co te wielkie słowa i zdania, kiedy my na zajęciach rozmawiamy o rozpadach małżeństw, rozwodach, matkach samotnie wychowujących dzieci i o tym, że dzieci nie jedzą już wspólnie obiadów z rodzicami. W szkole podstawowej tematyka zajęć jest prosta. Dzieci przychodzą do nas ze sprawami, o których nie mają z kim porozmawiać w domu. Nierzadko poruszamy też inne tematy, ale o tym może później.
Tym westchnieniem chciała Pani powiedzieć, że nie tędy droga?
– Bo to są zajęcia, na które przychodzą dzieci, które naprawdę mają taką potrzebę. Frekwencja nie jest duża, z każdym rokiem spada. Ale to chyba nie jest wina samej szkoły, tylko zmieniającego się podejścia decydentów. Kiedy rodzice i uczniowie słyszą takie wypowiedzi polityków, to zastanawiają się, czy przypadkiem nauczyciel nie będzie miał podobnego podejścia do tematu. Poza tym, to nie są zajęcia obowiązkowe. Nie rozmawiamy o jakichś wielkich sprawach, mających fundamentalne znaczenie dla państwa i społeczeństwa, tylko o problemach dnia codziennego, pochylamy się nad zwykłym życiem.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 24 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 24/2021:
- Pełnym głosem. Szkoły pod specjalnym nadzorem
- Felieton. Trzeba się zmienić
- ZNP po rozmowach w MEiN: Oczekujemy od ministerstwa konkretów
- Do końca czerwca br. MEiN pokaże projekt ustawy o zmianach w edukacji włączającej
- Dyrektor pod butem kuratora? MEiN chce zmian m.in. w nadzorze pedagogicznym
- Felieton. Czerwiec, najtrudniejszy miesiąc w szkole
- Przekonywaliśmy, że zmiany w awansie zawodowym muszą być powiązane ze wzrostem wynagrodzeń
- Nie wprowadzajcie zmian bez realnych konsultacji. To grozi zapaścią systemu edukacyjnego
- MEiN ma projekt zmian na liście lektur. Skreśleni Konwicki, Parandowski, więcej dzieł Jana Pawła II i Kossak-Szczuckiej
- Pocovidowe zmiany w mowie: projekt się rozwija, do badaczy z Polski dołączyli uczeni z Kolonii, Paryża i Pragi
- Jak wspierać uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
- Właśnie teraz powinniśmy odpowiedzieć na pytania o to, czego dowiedzieliśmy się o szkole podczas edukacji zdalnej
- W koronawirusowym czasie. Co działo się w Sekcji Emerytów i Rencistów ZNP w Oświęcimiu
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12) – M – Modelowanie
- Awans zawodowy. Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
- Nauczyciele z „Wysockiego” zdobywali na Sycylii doświadczenia w zakresie wielokulturowości
- Casus. Orzeczenie o przywróceniu do pracy lub o odszkodowaniu
- Pytania do eksperta. Rozwiązanie umowy a świadczenie rehabilitacyjne