Samowyjaśnianie to wyjaśnianie sobie (w myślach lub na głos) przez ucznia rozumienia materiału, który poznaje, albo autoinstruowanie się, czyli mówienie sobie, co zrobić i tłumaczenie na bieżąco podejmowanych kroków
„Samowyjaśnianie polega na konstruowaniu. Ludzie budują wiedzę wykraczającą poza dostarczone informacje. Na przykład osoby sięgające po samowyjaśnianie generują wnioski w celu uzupełniania luk informacyjnych. Tworzą również powiązania z posiadaną wiedzą (…). Nieefektywni czytelnicy nie podejmują takich
dodatkowych wysiłków nastawionych na skonstruowanie interpretacji tekstu. Co najwyżej parafrazują lub ponownie czytają zdania. Nieefektywni czytelnicy uczą się tekstu, natomiast czytelnicy efektywni uczą się z tekstu” – zwracają uwagę autor i autorki książki „Jak się uczymy. 26 naukowo potwierdzonych mechanizmów” (Schwartz, Tsang, Blair, 2017, s. 244).
Daniel L. Schwartz, Jessica M. Tsang i Kristen P. Blair (tamże) podają przykłady zastosowania samowyjaśniania:
>> łączenie tego, co już się wie, z nową wiedzą;
>> nazywanie celu każdego kroku w procedurze (np. matematycznej) celem wychodzenia po za dostarczone informacje;
>> tłumaczenie sobie własnymi słowami czytanego tekstu z materiału lub własnych wcześniejszych notatek;
>> odkodowywanie dwuznaczności.
Autor i autorki formułują następującą procedurę rozumienia tekstu z wykorzystaniem samowyjaśniania. Proponują cztery główne kroki:
1. Uznanie, że celem czytania jest stworzenie modelu umysłowego.
2. Powiązanie informacji opisowej z wcześniejszą wiedzą.
3. Znalezienie sposobów na połączenie odrębnych zdań w spójny model umysłowy.
4. Monitorowanie, czy w powstałym modelu występują luki lub niespójności (Schwartz, Tsang, Blair, 2017, s. 247).
(…)
Tomasz Garstka, psycholog
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 38, także w formie e-wydania)
Pozostałe artykuły w numerze 38/2021:
- Ważny temat: prestiż
- Urlop bezpłatny
- Konsultacje społeczne w sprawie lex Czarnek
- Co MEiN proponuje nauczycielom? Ministerialny zespół wznawia rozmowy
- Nauczyciele w Polsce należą do najgorzej wynagradzanych w Europie i w krajach OECD
- Socjolog: Uczniowie wolą słuchać nauczycieli niż polityków
- Nowelizacja KN. Dwa miesiące rozmów, trzy miesiące zawieszenia rozmów. MEiN znowu zaprasza do stołu
- Dyrektor po spotkaniu z uczniami na temat szczepień: Miałem telefony anonimowe…
- Rośnie liczba zakażeń i szkół uczących zdalnie lub hybrydowo
- Casus. Nawiązanie i rozwiązanie umowy stażowej Start, oby nie falstart
- Co najmniej raz w karierze zawodowej nauczyciela powinna być przeprowadzona ocena pracy
- Kadry w oświacie. Szkolenia branżowe – których szkół i nauczycieli dotyczą
- Badanie. Polscy uczniowie ufają swoim nauczycielom. Zdalne nauczanie tego nie zmieniło
- Jak powstaje wiedza – tegoroczna edycja „Pokazać – Przekazać” poświęcona była nauce
- Pytamy o pilotaż. Pracownik z maturą po przeszkoleniu ma pomóc nauczycielom w pracy z uczniami ze SPE
- Awans zawodowy. Nauczyciel kontraktowy rozpoczyna staż
- Emotkowe Pożeracze Smutków – projekt ogólnopolski Razem możemy więcej