W latach 2019-2022 w oświacie są wprowadzane zmiany w zakresie szkoleń branżowych, których celem jest podniesienie prestiżu kształcenia zawodowego. W praktyce rodzi to jednak wiele pytań, na które spróbujemy odpowiedzieć
System kształcenia zawodowego powinien być dostosowany do potrzeb nowoczesnej gospodarki, m.in. poprzez zapewnienie wysoko kwalifikowanej kadry. Dlatego też na dyrektorów szkół prowadzących kształcenie zawodowe został nałożony obowiązek organizowania szkoleń branżowych dla nauczycieli.
Pani Marianna prowadzi sprawy kadrowe w szkole rolniczej. Niektóre zajęcia w tej placówce prowadzone są przez nauczycieli, którzy ponadto prowadzą własne gospodarstwa rolne. Czytelniczka chciałaby wiedzieć, czy ci nauczyciele mają obowiązek uczestnictwa w szkoleniach branżowych.
Odpowiadamy: Karta Nauczyciela niektórych nauczycieli zwalnia z tego obowiązku. Do tej grupy zaliczamy nauczycieli, którzy są aktywni zawodowo w zawodach związanych z nauczanym przedmiotem, a także są zatrudnieni w indywidualnych gospodarstwach rolnych, których działalność jest związana z nauczanym zawodem.
Co to za szkolenia?
Wprowadzane zmiany mają na celu włączenie wszystkich kluczowych partnerów kształcenia
zawodowego w działania, które mają dostosować to kształcenie do potrzeb rynku pracy. Dlatego dla nauczycieli wprowadzono szkolenia branżowe jako jedną z form doskonalenia zawodowego.
Czym jest szkolenie branżowe? Odpowiedź znajdziemy w art. 3 pkt 7 Karty Nauczyciela. Zgodnie z zawartą w tym przepisie definicją przez szkolenie branżowe należy rozumieć obowiązkową formę doskonalenia zawodowego nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych i nauczycieli praktycznej nauki zawodu, w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe.
Szkoły prowadzące kształcenie zawodowe
Kolejne przepisy Karty Nauczyciela dotyczące szkoleń branżowych i nauczycieli, którzy są zobowiązani do realizowania tych szkoleń, to art. 42 ust. 2e i art. 70c KN. Szkolenia branżowe powinny
być realizowane przez nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe w rozumieniu art. 4 pkt 28a ustawy – Prawo oświatowe i placówkach oraz w centrach, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy – Prawo oświatowe.
Dotyczy to takich szkół, jak:
>> pięcioletnie technikum;
>> trzyletnia szkoła branżową I stopnia;
>> dwuletnia szkoła branżowa II stopnia;
>> szkoła policealna dla osób z wykształceniem średnim lub średnim branżowym, w okresie nauczania nie dłuższym niż dwa i pół roku;
>> placówki kształcenia ustawicznego;
>> centra kształcenia zawodowego.
Obowiązek ten nauczyciele realizują, uczestnicząc w szkoleniach branżowych realizowanych w trzyletnich cyklach, w łącznym wymiarze 40 godzin w cyklu.
(…)
Joanna Skrobisz
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 38, także w formie e-wydania)
Pozostałe artykuły w numerze 38/2021:
- Ważny temat: prestiż
- Urlop bezpłatny
- Konsultacje społeczne w sprawie lex Czarnek
- Co MEiN proponuje nauczycielom? Ministerialny zespół wznawia rozmowy
- Nauczyciele w Polsce należą do najgorzej wynagradzanych w Europie i w krajach OECD
- Socjolog: Uczniowie wolą słuchać nauczycieli niż polityków
- Nowelizacja KN. Dwa miesiące rozmów, trzy miesiące zawieszenia rozmów. MEiN znowu zaprasza do stołu
- Dyrektor po spotkaniu z uczniami na temat szczepień: Miałem telefony anonimowe…
- Rośnie liczba zakażeń i szkół uczących zdalnie lub hybrydowo
- Casus. Nawiązanie i rozwiązanie umowy stażowej Start, oby nie falstart
- Co najmniej raz w karierze zawodowej nauczyciela powinna być przeprowadzona ocena pracy
- Badanie. Polscy uczniowie ufają swoim nauczycielom. Zdalne nauczanie tego nie zmieniło
- Jak powstaje wiedza – tegoroczna edycja „Pokazać – Przekazać” poświęcona była nauce
- Pytamy o pilotaż. Pracownik z maturą po przeszkoleniu ma pomóc nauczycielom w pracy z uczniami ze SPE
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (20) S – Samowyjaśnianie
- Awans zawodowy. Nauczyciel kontraktowy rozpoczyna staż
- Emotkowe Pożeracze Smutków – projekt ogólnopolski Razem możemy więcej