Z Maciejem Trzmielem, dyrektorem Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Św. Augustyna w Częstochowie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Dyrektorzy szkół zebrali od rodziców 48,3 tys. deklaracji o chęci zaszczepienia uczniów powyżej 12. roku życia. Wcześniej zaszczepiło się niecałe 30 proc. dzieci. Czy wizyta prof. Krzysztofa Simona u Was przekonała uczniów Waszej szkoły do szczepień?
– Ta wizyta zbiegła się w czasie ze zbieraniem deklaracji w szkołach, ale zaplanowana była znacznie wcześniej. Pytań było wiele, a dyskusja ciekawa, ale jej efektu nie poznamy z dnia na dzień. Efekt edukacyjny pojawi się dopiero za jakiś czas. Możliwe, że młodzież przekona do szczepień także osoby ze swojego otoczenia, swoich bliskich, ale to musi potrwać.
Czy młodzież jeszcze słucha autorytetów?
– Uważam, że tak, inaczej nie zapraszałbym do szkoły tak wielu z nich. Definitywnie minął czas, kiedy młodzi ludzie słuchali wyłącznie rodziców i nauczycieli. Ja nie zauważam kryzysu autorytetów tak mocno jak inni. Młodzież, niezależnie od przekonań, jest ciekawa, co mają do powiedzenia inni ludzie, ci z dorobkiem i doświadczeniem. W tym miejscu muszę powiedzieć, że są dorośli, którym to przeszkadza. Jakby to powiedzieć… miałem sygnały, spotkałem się z niechęcią. Niektórzy wręcz mi mówili, że mój pomysł zorganizowania tego spotkania był nietrafiony. Byli niezadowoleni, że ekspert z zakresu walki z covid pojawił się w szkole, że poruszaliśmy temat szczepień.
Kto wyraził niezadowolenie? Politycy, rodzice?
– Przypuszczam, że to przedstawiciele grupy określanej jako antyszczepionkowcy, antycovidowcy. Ludzie nastawieni na „nie”. Ci, którzy w szczepionkach widzą zagrożenie, specjaliści od teorii spiskowych. Ja nie gram w tej drużynie, ale też nie będę na siłę nikogo przekonywał, oceniał jego nastawienia. W szkole jednak mogę na palcach jednej ręki policzyć nauczycieli, którzy się nie zaszczepili, a w gronie pedagogicznym mam ich 60. Gremialnie poszliśmy do punktu szczepień. Przy czym nikogo nie przekonywałem, to były decyzje indywidualne.
Ale skąd się Pan dowiedział o niezadowoleniu z powodu zaproszenia prof. Simona – były wpisy w internecie, ktoś przyszedł z pretensjami do szkoły?
– Moim zdaniem, nie chodziło o samego profesora, tylko o temat szczepień. Spotkanie było wydarzeniem medialnym, wypowiadałem się dla telewizji, radia, prasy. Wszystkie te informacje zostały w jakiś sposób upublicznione… I po tym wszystkim odebrałem kilka telefonów. Byłem zaskoczony, bo wydawać by się mogło, że zdrowy rozsądek powinien zwyciężyć. Szanuję opinie każdego, ale jeśli ktoś nie podaje imienia i nazwiska… to co mam sobie myśleć?
Co Pan usłyszał od tych anonimowych rozmówców? To był hejt?
– Lekki hejt. Usłyszałem, że powinienem teraz zaprosić kogoś innego, czyli osoby z innego nurtu, jakiegoś przeciwnika szczepień, jak zrozumiałem. Anonimowy głos przekonywał mnie, że trzeba zrównoważyć przekaz, że teraz w szkole powinien pojawić się „inny ekspert”, najlepiej ktoś „z drugiej strony”.
Co Pan mu odpowiedział?
– Atmosfera była nieco nerwowa, ale starałem się kulturalnie i spokojnie rzecz wyjaśnić. Mogłem powiedzieć, „dziękuję, nie mam czasu”, ale doprowadziłem rozmowę do końca, tłumacząc swoje „za” i dodałem, że jego „przeciw” przyjmuję do wiadomości. Zaznaczam, że nie dałem się wpuścić w dyskusję, bo osoba, która do mnie dzwoniła, ani się nie przedstawiła, ani nie podała sensownych argumentów.
(…)
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 38, także w formie e-wydania)
Pozostałe artykuły w numerze 38/2021:
- Ważny temat: prestiż
- Urlop bezpłatny
- Konsultacje społeczne w sprawie lex Czarnek
- Co MEiN proponuje nauczycielom? Ministerialny zespół wznawia rozmowy
- Nauczyciele w Polsce należą do najgorzej wynagradzanych w Europie i w krajach OECD
- Socjolog: Uczniowie wolą słuchać nauczycieli niż polityków
- Nowelizacja KN. Dwa miesiące rozmów, trzy miesiące zawieszenia rozmów. MEiN znowu zaprasza do stołu
- Rośnie liczba zakażeń i szkół uczących zdalnie lub hybrydowo
- Casus. Nawiązanie i rozwiązanie umowy stażowej Start, oby nie falstart
- Co najmniej raz w karierze zawodowej nauczyciela powinna być przeprowadzona ocena pracy
- Kadry w oświacie. Szkolenia branżowe – których szkół i nauczycieli dotyczą
- Badanie. Polscy uczniowie ufają swoim nauczycielom. Zdalne nauczanie tego nie zmieniło
- Jak powstaje wiedza – tegoroczna edycja „Pokazać – Przekazać” poświęcona była nauce
- Pytamy o pilotaż. Pracownik z maturą po przeszkoleniu ma pomóc nauczycielom w pracy z uczniami ze SPE
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (20) S – Samowyjaśnianie
- Awans zawodowy. Nauczyciel kontraktowy rozpoczyna staż
- Emotkowe Pożeracze Smutków – projekt ogólnopolski Razem możemy więcej