Badanie. Polscy uczniowie ufają swoim nauczycielom. Zdalne nauczanie tego nie zmieniło


Aż 85 proc. ankietowanych uczniów ufa w Polsce nauczycielom przedmiotowym, 87 proc. wychowawcom, a 73 proc. dyrektorom szkół – wynika z badania naukowców pod kierownictwem dr. hab. Piotra Długosza

Z wynikami dotyczącymi wysokiego poziomu zaufania dla nauczycieli i wychowawców kontrastują deklaracje w sprawie zaufania wobec władz. Np. zaufanie wobec ministra edukacji zadeklarowało tylko 29 proc. badanych uczniów, a wobec premiera – 26 proc.

Badanie przeprowadzali naukowcy pod kierownictwem dr. hab. Piotra Długosza, profesora UP, wicedyrektora Instytutu Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Dotyczyły one nie tylko zaufania, lecz wielu innych aspektów. Badaczy interesowały edukacyjne, społeczne i psychologiczne skutki zdalnej edukacji i pandemii w odniesieniu do starszych uczniów podstawówek oraz młodzieży ze szkół średnich w Polsce oraz na Ukrainie. Co ważne, wyniki zbierano nie na podstawie ankiet online (jak w wielu innych badaniach realizowanych w ostatnim czasie), lecz w ramach indywidualnych wywiadów wspomaganych komputerowo, realizowanych w domach respondentów. W Polsce i na Ukrainie przebadano w ten sposób ok. 1 tys. respondentów. To pierwsze badanie o takim rozmachu, dotyczące skutków zdalnej edukacji i pandemii koronawirusa.

 

(…)



Krzysztof  Trzciński

 

Cały tekst – tylko w Głosie (nr 38, także w formie e-wydania)



Pozostałe artykuły w numerze 38/2021: