Z Zofią Lisiecką, prezeską Fundacji Edukacyjnej ODiTK, współautorką i opiekunką merytoryczną projektu „Asystent Ucznia ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi”, rozmawia Halina Drachal
Do 10 września br. organy prowadzące mogły zgłaszać wnioski o granty na sfinansowanie zatrudnienia w szkołach asystentów uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w skrócie ASPE. Ile ich wpłynęło?
– Złożono 225 wniosków, teraz sprawdzamy, czy spełniają kryteria konkursu, by ustalić, z którymi wnioskodawcami możemy podpisać umowy o powierzenie grantu. W tym naborze planujemy rozdysponować 75 proc. z łącznej przeznaczonej na granty kwoty 18 702 360,00 zł. W ramach tych środków dla województw wydzielono odrębną pulę dla każdego z typów organów prowadzących szkoły: po 204 557,00 zł dla gmin wiejskich, miejskich, miejsko-wiejskich, powiatów i miast na prawach powiatu oraz 146 112 zł dla organów prowadzących szkoły niebędących jednostką samorządu terytorialnego. Granty są przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów zatrudnienia ASPE na umowę o pracę na okres 10 miesięcy. W listopadzie planujemy nabór uzupełniający.
Kto ma wybierać kandydatów na asystentów i jakie wymogi muszą oni spełniać?
– Grantobiorcy sami rekrutują ASPE według kryteriów określonych w projekcie przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, my będziemy ich szkolić. Kandydaci muszą wykazać się średnim wykształceniem, zaświadczeniem o niekaralności oraz stanem zdrowia, który pozwala podjąć taką pracę. Bardzo istotne są ich kompetencje miękkie, trudniejsze do zweryfikowania, np. cierpliwość, empatia, chęć pochylenia się nad dzieckiem, które ma jakiś problem. Organy prowadzące w porozumieniu ze szkołami powinny wybrać osobę, która będzie pasowała do konkretnego dziecka. Trudno stworzyć uniwersalny profil asystenta, bo musi być dopasowany do indywidualnych potrzeb.
Co to znaczy, że osoba asystenta będzie pasowała do dziecka?
(…)
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 38, także w formie e-wydania)
Pozostałe artykuły w numerze 38/2021:
- Ważny temat: prestiż
- Urlop bezpłatny
- Konsultacje społeczne w sprawie lex Czarnek
- Co MEiN proponuje nauczycielom? Ministerialny zespół wznawia rozmowy
- Nauczyciele w Polsce należą do najgorzej wynagradzanych w Europie i w krajach OECD
- Socjolog: Uczniowie wolą słuchać nauczycieli niż polityków
- Nowelizacja KN. Dwa miesiące rozmów, trzy miesiące zawieszenia rozmów. MEiN znowu zaprasza do stołu
- Dyrektor po spotkaniu z uczniami na temat szczepień: Miałem telefony anonimowe…
- Rośnie liczba zakażeń i szkół uczących zdalnie lub hybrydowo
- Casus. Nawiązanie i rozwiązanie umowy stażowej Start, oby nie falstart
- Co najmniej raz w karierze zawodowej nauczyciela powinna być przeprowadzona ocena pracy
- Kadry w oświacie. Szkolenia branżowe – których szkół i nauczycieli dotyczą
- Badanie. Polscy uczniowie ufają swoim nauczycielom. Zdalne nauczanie tego nie zmieniło
- Jak powstaje wiedza – tegoroczna edycja „Pokazać – Przekazać” poświęcona była nauce
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (20) S – Samowyjaśnianie
- Awans zawodowy. Nauczyciel kontraktowy rozpoczyna staż
- Emotkowe Pożeracze Smutków – projekt ogólnopolski Razem możemy więcej