Pytamy o pilotaż. Pracownik z maturą po przeszkoleniu ma pomóc nauczycielom w pracy z uczniami ze SPE


Z Zofią Lisiecką, prezeską Fundacji Edukacyjnej ODiTK, współautorką i opiekunką merytoryczną projektu „Asystent Ucznia ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi”, rozmawia Halina Drachal

Do 10 września br. organy prowadzące mogły zgłaszać wnioski o granty na sfinansowanie zatrudnienia w szkołach asystentów uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w skrócie ASPE. Ile ich wpłynęło?

– Złożono 225 wniosków, teraz sprawdzamy, czy spełniają kryteria konkursu, by ustalić, z którymi wnioskodawcami możemy podpisać umowy o powierzenie grantu. W tym naborze planujemy rozdysponować 75 proc. z łącznej przeznaczonej na granty kwoty 18 702 360,00 zł. W ramach tych środków dla województw wydzielono odrębną pulę dla każdego z typów organów prowadzących szkoły: po 204 557,00 zł dla gmin wiejskich, miejskich, miejsko-wiejskich, powiatów i miast na prawach powiatu oraz 146 112 zł dla organów prowadzących szkoły niebędących jednostką samorządu terytorialnego. Granty są przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów zatrudnienia ASPE na umowę o pracę na okres 10 miesięcy. W listopadzie planujemy nabór uzupełniający.

Kto ma wybierać kandydatów na asystentów i jakie wymogi muszą oni spełniać?

– Grantobiorcy sami rekrutują ASPE według kryteriów określonych w projekcie przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, my będziemy ich szkolić. Kandydaci muszą wykazać się średnim wykształceniem, zaświadczeniem o niekaralności oraz stanem zdrowia, który pozwala podjąć taką pracę. Bardzo istotne są ich kompetencje miękkie, trudniejsze do zweryfikowania, np. cierpliwość, empatia, chęć pochylenia się nad dzieckiem, które ma jakiś problem. Organy prowadzące w porozumieniu ze szkołami powinny wybrać osobę, która będzie pasowała do konkretnego dziecka. Trudno stworzyć uniwersalny profil asystenta, bo musi być dopasowany do indywidualnych potrzeb.

Co to znaczy, że osoba asystenta będzie pasowała do dziecka?

(…)



Cały tekst – tylko w Głosie (nr 38, także w formie e-wydania)



Pozostałe artykuły w numerze 38/2021: