Nowelizacja KN. Dwa miesiące rozmów, trzy miesiące zawieszenia rozmów. MEiN znowu zaprasza do stołu


Trwający trzy miesiące pat w rozmowach między MEiN a związkami skłonił ministra edukacji do zmiany tonu. Ale dopiero ujawnienie konkretów wykaże, czy minister rzeczywiście ma jakąś ofertę, czy tylko mówi, że ma

Poprzednia próba podjęcia rozmów między MEiN a związkami zawodowymi o statusie zawodowym nauczycieli skończyła się fiaskiem. Jeszcze przed wakacjami okazało się, że resort edukacji zamiast dialogu uprawia monolog, a przedstawiciele

związków odmówili udziału w pozorowanych negocjacjach. Przypominamy, w jakim punkcie zostały przerwane poprzednie rozmowy i jakich propozycji MEiN dotyczyły. Warto to zrobić, abyśmy mieli jasność, na ile zmieniła się oferta ministerstwa wobec nauczycieli. I czy rzeczywiście MEiN ma coś nowego do zaoferowania, skoro postanowiło wznowić prace Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty? Zanim minister Przemysław Czarnek zaprosił partnerów społecznych na posiedzenie zespołu 21 września br., jedynym rządowym konkretem dotyczącym podwyżek dla nauczycieli był projekt budżetu państwa na 2022 r. A w nim podwyżek nie przewidziano.

Co zatem wydarzyło się dotychczas w rozmowach między Czarnkiem a przedstawicielami nauczycieli? Temat zmian w statusie zawodowym

wypłynął pod koniec kwietnia br. Wtedy to zmęczeni długimi miesiącami nauki zdalnej nauczyciele oraz dyrektorzy dowiedzieli się, że urzędujący od mniej więcej pół roku nowy minister chce radykalnie zmienić nie tylko zasady wynagradzania, ale także wiele innych zasad wpływających na ich karierę zawodową i warunki pracy. Część planów Czarnek zdradził już na posiedzeniu zespołu ds. statusu w ostatnich dniach kwietnia br. Były to zapowiedzi: likwidacji średnich wynagrodzeń i dodatku uzupełniającego, likwidacji dodatku „na start”, podwyższenia pensum o dwie godziny oraz przyznania bliżej nieokreślonych podwyżek.

 

(…)



Piotr Skura

Cały tekst – tylko w Głosie (nr 38, także w formie e-wydania)



Pozostałe artykuły w numerze 38/2021: