We wtorek 14 września br. odbyły się konsultacje społeczne dotyczące zmian w prawie oświatowym zorganizowane przez Koalicję Obywatelską. Miałem przyjemność reprezentować ZNP i zabrać głos w panelu dyskusyjnym dotyczącym wpływu lex Czarnek na społeczność szkolną.
Środowisko edukacyjne ma świadomość tego, jak destrukcyjny wpływ mogą mieć proponowane zmiany. Nie musimy przekonywać do tego samych siebie, gdyż poznaliśmy już ministra wystarczająco dobrze, żeby zrozumieć intencje będące podstawą jego propozycji. Jaki więc jest sens tego typu spotkań? Ograniczając się do własnego środowiska i nie przebijając się z naszą narracją na zewnątrz – do rodziców, uczniów, polityków, ludzi niezwiązanych z edukacją czy szerzej: do społeczeństwa – nie możemy liczyć na wysłuchanie i spełnienie naszych żądań. Skuteczność wymaga bowiem przekonania do naszych racji albo decydentów, albo wystarczająco dużej liczby ludzi, którzy mogą wpłynąć na decydentów.
(…)
Szymon Lepper
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 38, także w formie e-wydania)
Pozostałe artykuły w numerze 38/2021:
- Ważny temat: prestiż
- Urlop bezpłatny
- Co MEiN proponuje nauczycielom? Ministerialny zespół wznawia rozmowy
- Nauczyciele w Polsce należą do najgorzej wynagradzanych w Europie i w krajach OECD
- Socjolog: Uczniowie wolą słuchać nauczycieli niż polityków
- Nowelizacja KN. Dwa miesiące rozmów, trzy miesiące zawieszenia rozmów. MEiN znowu zaprasza do stołu
- Dyrektor po spotkaniu z uczniami na temat szczepień: Miałem telefony anonimowe…
- Rośnie liczba zakażeń i szkół uczących zdalnie lub hybrydowo
- Casus. Nawiązanie i rozwiązanie umowy stażowej Start, oby nie falstart
- Co najmniej raz w karierze zawodowej nauczyciela powinna być przeprowadzona ocena pracy
- Kadry w oświacie. Szkolenia branżowe – których szkół i nauczycieli dotyczą
- Badanie. Polscy uczniowie ufają swoim nauczycielom. Zdalne nauczanie tego nie zmieniło
- Jak powstaje wiedza – tegoroczna edycja „Pokazać – Przekazać” poświęcona była nauce
- Pytamy o pilotaż. Pracownik z maturą po przeszkoleniu ma pomóc nauczycielom w pracy z uczniami ze SPE
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (20) S – Samowyjaśnianie
- Awans zawodowy. Nauczyciel kontraktowy rozpoczyna staż
- Emotkowe Pożeracze Smutków – projekt ogólnopolski Razem możemy więcej