W jaki sposób naukowcy dochodzą do swoich ustaleń, jak interpretują i weryfikują wyniki swoich badań – wyjaśnił to w wykładzie otwierającym „Pokazać – Przekazać” dr Paweł Boguszewski, neurobiolog
Jakie wyobrażenie o wiedzy naukowej kształtuje szkoła? Co o wiedzy naukowej sądzą uczniowie? Jak z nimi rozmawiać o aktualnych badaniach i ich zastosowaniach? Jak odróżniać wiedzę potoczną od wiedzy naukowej? Na te i wiele innych pytań próbowali odpowiedzieć prelegenci podczas tegorocznej edycji konferencji dla nauczycieli z cyklu „Pokazać – Przekazać”, zorganizowanej już tradycyjnie pod koniec wakacji (27-28 sierpnia br.) przez Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Temat ten jest aktualny w kontekście aktywności środowisk, które negują wiedzę naukową dotyczącą pandemii koronawirusa czy też głoszą twierdzenia o rzekomej szkodliwości szczepionek przeciw COVID-19.
– Jeszcze w lipcu notowaliśmy wysoką zaszczepialność – przypomniał w wykładzie otwarcia „Jak powstaje wiedza” dr Paweł Boguszewski, neurobiolog, kierownik Pracowni Metod Behawioralnych w Instytucie Nenckiego Polskiej Akademii Nauk. – Ale już pod koniec miesiąca zaczęła ona gwałtownie spadać. Do tej pory zaszczepiło się przeciwko Covid około 50 proc. Polaków, co jeszcze nie gwarantuje
odporności populacyjnej. Ale zatrważa to, że według najnowszych danych ponad 350 tys. szczepionek trzeba było zutylizować z powodu przeterminowania. A są one fantastycznym tworem współczesnej medycyny i nauki. Musiały być zniszczone, ponieważ ludziom odwidziało się zaszczepianie – podkreślał naukowiec, wspominając także o atakach ze strony tzw. antyszczepionkowców na lekarzy, pielęgniarki i punkty szczepień.
Dr Paweł Boguszewski zaznaczył, że problem negowania przez część społeczeństwa wiedzy naukowej nie ogranicza się do tematu pandemii, ponieważ wiele osób odrzuca także argumenty naukowców dotyczące m.in. organizmów modyfikowanych genetycznie (GMO) czy globalnego ocieplenia.
Zjawisko systemowego odrzucania wiedzy gromadzonej przez naukowców nie jest jednak niczym nowym. W archiwum cyfrowym Polona.pl prelegent znalazł artykuł sprzed 100 lat, którego autor stwierdzał: „Kto walczy przeciwko szczepieniu ospy, ten wyświadcza wielką przysługę ojczyźnie i ludzkości”.
Dlatego warto uświadamiać, w jaki sposób powstaje wiedza naukowa i jak przeprowadzane są badania naukowe. Dr Bogusławski przypomniał zalecenia, jakie sformułował już ok. 1 tys. lat temu arabski uczony Ibn np.-Haythem (965-1039). W jednym z traktatów zachęcał on do – jakbyśmy powiedzieli dziś – krytycznego myślenia i naukowego sceptycyzmu w poznaniu świata. Pisał: „Bądź wrogiem wszystkiego, co czytasz – atakuj to z każdej strony” oraz „Bądź nieufny wobec siebie samego – uważaj na własne przekonania i uprzedzenia”.
– Najlepszym sposobem zbadania, jak działa rzeczywistość, jest po prostu sprawdzenie, jak ta rzeczywistość działa – kontynuował prelegent. – Dlatego przeprowadzamy eksperymenty, notujemy wyniki, interpretujemy je i weryfikujemy w kolejnych eksperymentach,
(…)
Witold Salański
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 37, także w formie e-wydania)
Pozostałe artykuły w numerze 38/2021:
- Ważny temat: prestiż
- Urlop bezpłatny
- Konsultacje społeczne w sprawie lex Czarnek
- Co MEiN proponuje nauczycielom? Ministerialny zespół wznawia rozmowy
- Nauczyciele w Polsce należą do najgorzej wynagradzanych w Europie i w krajach OECD
- Socjolog: Uczniowie wolą słuchać nauczycieli niż polityków
- Nowelizacja KN. Dwa miesiące rozmów, trzy miesiące zawieszenia rozmów. MEiN znowu zaprasza do stołu
- Dyrektor po spotkaniu z uczniami na temat szczepień: Miałem telefony anonimowe…
- Rośnie liczba zakażeń i szkół uczących zdalnie lub hybrydowo
- Casus. Nawiązanie i rozwiązanie umowy stażowej Start, oby nie falstart
- Co najmniej raz w karierze zawodowej nauczyciela powinna być przeprowadzona ocena pracy
- Kadry w oświacie. Szkolenia branżowe – których szkół i nauczycieli dotyczą
- Badanie. Polscy uczniowie ufają swoim nauczycielom. Zdalne nauczanie tego nie zmieniło
- Pytamy o pilotaż. Pracownik z maturą po przeszkoleniu ma pomóc nauczycielom w pracy z uczniami ze SPE
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (20) S – Samowyjaśnianie
- Awans zawodowy. Nauczyciel kontraktowy rozpoczyna staż
- Emotkowe Pożeracze Smutków – projekt ogólnopolski Razem możemy więcej