Trwający trzy miesiące pat w rozmowach między MEiN a związkami skłonił ministra edukacji do zmiany tonu. Ale dopiero ujawnienie konkretów wykaże, czy minister rzeczywiście ma jakąś ofertę, czy tylko mówi, że ma
Poprzednia próba podjęcia rozmów między MEiN a związkami zawodowymi o statusie zawodowym nauczycieli skończyła się fiaskiem. Jeszcze przed wakacjami okazało się, że resort edukacji zamiast dialogu uprawia monolog, a przedstawiciele
związków odmówili udziału w pozorowanych negocjacjach. Przypominamy, w jakim punkcie zostały przerwane poprzednie rozmowy i jakich propozycji MEiN dotyczyły. Warto to zrobić, abyśmy mieli jasność, na ile zmieniła się oferta ministerstwa wobec nauczycieli. I czy rzeczywiście MEiN ma coś nowego do zaoferowania, skoro postanowiło wznowić prace Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty? Zanim minister Przemysław Czarnek zaprosił partnerów społecznych na posiedzenie zespołu 21 września br., jedynym rządowym konkretem dotyczącym podwyżek dla nauczycieli był projekt budżetu państwa na 2022 r. A w nim podwyżek nie przewidziano.
Co zatem wydarzyło się dotychczas w rozmowach między Czarnkiem a przedstawicielami nauczycieli? Temat zmian w statusie zawodowym
wypłynął pod koniec kwietnia br. Wtedy to zmęczeni długimi miesiącami nauki zdalnej nauczyciele oraz dyrektorzy dowiedzieli się, że urzędujący od mniej więcej pół roku nowy minister chce radykalnie zmienić nie tylko zasady wynagradzania, ale także wiele innych zasad wpływających na ich karierę zawodową i warunki pracy. Część planów Czarnek zdradził już na posiedzeniu zespołu ds. statusu w ostatnich dniach kwietnia br. Były to zapowiedzi: likwidacji średnich wynagrodzeń i dodatku uzupełniającego, likwidacji dodatku „na start”, podwyższenia pensum o dwie godziny oraz przyznania bliżej nieokreślonych podwyżek.
(…)
Piotr Skura
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 38, także w formie e-wydania)
Pozostałe artykuły w numerze 38/2021:
- Ważny temat: prestiż
- Urlop bezpłatny
- Konsultacje społeczne w sprawie lex Czarnek
- Co MEiN proponuje nauczycielom? Ministerialny zespół wznawia rozmowy
- Nauczyciele w Polsce należą do najgorzej wynagradzanych w Europie i w krajach OECD
- Socjolog: Uczniowie wolą słuchać nauczycieli niż polityków
- Dyrektor po spotkaniu z uczniami na temat szczepień: Miałem telefony anonimowe…
- Rośnie liczba zakażeń i szkół uczących zdalnie lub hybrydowo
- Casus. Nawiązanie i rozwiązanie umowy stażowej Start, oby nie falstart
- Co najmniej raz w karierze zawodowej nauczyciela powinna być przeprowadzona ocena pracy
- Kadry w oświacie. Szkolenia branżowe – których szkół i nauczycieli dotyczą
- Badanie. Polscy uczniowie ufają swoim nauczycielom. Zdalne nauczanie tego nie zmieniło
- Jak powstaje wiedza – tegoroczna edycja „Pokazać – Przekazać” poświęcona była nauce
- Pytamy o pilotaż. Pracownik z maturą po przeszkoleniu ma pomóc nauczycielom w pracy z uczniami ze SPE
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (20) S – Samowyjaśnianie
- Awans zawodowy. Nauczyciel kontraktowy rozpoczyna staż
- Emotkowe Pożeracze Smutków – projekt ogólnopolski Razem możemy więcej