Z Rafałem Łysym, rzecznikiem prasowym Urzędu Miasta w Sosnowcu, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Jak wygląda lekcja wychowania fizycznego, w której udział bierze tylko jeden uczeń?
– Na WF w piłkę to na pewno nie z ma kim zagrać. Uczy się przepisów gry różnych dyscyplin sportowych, czasem z nauczycielem pogra w ping-ponga. Jakoś próbujemy mu ten czas zorganizować. Na gry zespołowe liczyć nie może.
Szczerze mówiąc, po raz pierwszy słyszę o uczniu, który jest sam w szkole. Jak doszło do tej sytuacji?
– I Liceum Ogólnokształcące im. Roździeńskiego od kilku lat miało problemy z naborem do klasy pierwszej. Po raz pierwszy taki najpoważniejszy kryzys odnotowaliśmy dwa lata temu. Nie udało się wówczas przeprowadzić rekrutacji z pozytywnym skutkiem i utworzyć nawet jednej klasy pierwszej. Od tamtej pory mieliśmy w tym liceum jedną klasę drugą i dwie klasy trzecie. To wszystko.
Na ten rok szkolny również nie było chętnych?
– Owszem. Sytuacja się powtórzyła. W drugim naborze, po weryfikacji zgłoszeń uczniów, okazało się, że do liceum zgłosiło się niewielu chętnych. Łącznie 12 do dwóch klas o różnych profilach. Uczniowie wybrali inne szkoły i tym sposobem została nam jedna klasa maturalna w całej szkole.
W czasie wakacji była jeszcze jedna klasa, a od września nie ma już żadnej.
– Uczniowie sami nas pytali, co dalej. Przedstawiliśmy im możliwości i na tej podstawie sami zdecydowali się przenieść do innej szkoły. Poza tym jednym uczniem.
Czyli ten uczeń wyraził swój sprzeciw?
– Raczej zdecydował się na pozostanie w szkole.
Uczy się. Sam w klasie?
– Tak, podczas lekcji w klasie jest tylko jeden uczeń, który nie zdecydował się na przeniesienie do innej szkoły. Jest pełnoletni, więc miał prawo sam podjąć taką decyzję.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 47 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 47/2019:
- Pełnym głosem. Po jasnej stronie mocy
- Felieton. Jak w starym filmie
- Po wyborach. Nowy rząd, nowy Sejm, nowa komisja edukacji…
- 42. Krajowy Zjazd Delegatów ZNP: porozmawiajmy o przyszłości
- Nie odpuszczamy, osiągniemy nasz cel, jak nie teraz, to w następnych latach
- Edukacja wymaga nieustannego inwestowania, także w kapitał ludzki. Nic nie zastąpi spotkania z nauczycielem
- 8 kwietnia, pamiętamy. Inauguracja akcji w Krakowie. „Przed nami długa droga”
- Rozporządzenie płacowe. MEN chce podnieść najniższe stawki zasadniczego
- Rozpoczynamy akcję „8 kwietnia, pamiętamy”*
- 101. rocznica odzyskania niepodległości. Przypominamy fakty i dokumenty
- Święto Okręgu Łódzkiego ZNP. Pamięć o zasługach nauczycieli
- XVII Dzień Związkowca Okręgu Śląskiego ZNP – Kłobuck
- W szkole są potrzebne dwie rzeczy: spokój i pieniądze. Staramy się zapewnić jedno i drugie
- Klasa, której nie ma – o edukacji dzieci uchodźców
- Gdy rodzice przychodzą wieczorem po dzieci, słyszą: Mamo, dlaczego tak szybko?
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Awans zawodowy. Refleksje (po)awansowe nauczycieli
- Casus. Wysokość dodatku za wysługę lat przy zatrudnieniu w kilku szkołach
- Pytania do eksperta. Przydział godzin ponadwymiarowych