Z prof. Cezarym Obrachtem-Prondzyńskim, socjologiem i antropologiem z Instytutu Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego, rozmawia Jarosław Karpiński
„Polska szkoła – diagnoza ruiny” – tak Pana wystąpienie na VIII Forum Pomorskiej Edukacji zatytułował jeden z portali. Jest aż tak źle?
– Nie powiem, że polska edukacja jest w ruinie, bo byłbym bardzo niesprawiedliwy w stosunku do ogromnej rzeszy ludzi, którzy tę edukację tworzą. Dla nauczycieli, ale także dla dyrektorów szkół, dla samorządów, dla zaangażowanych rodziców i oczywiście dla uczniów. Gdybym tak powiedział to oznaczałoby to, że ich praca obraca się wniwecz. A tak przecież nie jest. Twierdzę, że jeśli edukacja w Polsce trzyma się, to właśnie dzięki ogromnej wytrwałości i determinacji osób, które pracują w środku systemu i próbują w realiach, które zostały im narzucone – robić dobre rzeczy. Zresztą często odbywa się to z bardzo dobrymi efektami.
To które słowo jest adekwatne, kiedy oceniamy stan, w jakim znajduje się obecnie polski system edukacji?
– Na pewno ten system znajduje się w chaosie. Mamy do czynienia z nieprzewidywalnością, bo dzisiaj nikt nie jest w stanie powiedzieć, co się będzie działo w polskiej edukacji i z polską edukacją za rok. I to w każdym wymiarze: programowym, strukturalnym, kadrowym, ideowym, technologicznym. Decyzje są podejmowane ad hoc. Przykłady? Choćby to nieszczęsne rozporządzenie, że rodzice mają odbierać za pełnoletnich uczniów świadectwa i inne dokumenty. Przecież to był absurd, ktoś nie pomyślał, ale zrobił się szum w mediach, więc wycofano się z tego. Albo inny skrajny przykład, czyli nowe kryteria awansu zawodowego, z których się wycofano. To jest pierwszy wymiar chaosu w systemie.
(…)
Cała rozmowa – tylko w Głosie! (nr 47, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 47/2019:
- Pełnym głosem. Po jasnej stronie mocy
- Felieton. Jak w starym filmie
- Po wyborach. Nowy rząd, nowy Sejm, nowa komisja edukacji…
- 42. Krajowy Zjazd Delegatów ZNP: porozmawiajmy o przyszłości
- Nie odpuszczamy, osiągniemy nasz cel, jak nie teraz, to w następnych latach
- 8 kwietnia, pamiętamy. Inauguracja akcji w Krakowie. „Przed nami długa droga”
- Rozporządzenie płacowe. MEN chce podnieść najniższe stawki zasadniczego
- Rozpoczynamy akcję „8 kwietnia, pamiętamy”*
- 101. rocznica odzyskania niepodległości. Przypominamy fakty i dokumenty
- Święto Okręgu Łódzkiego ZNP. Pamięć o zasługach nauczycieli
- XVII Dzień Związkowca Okręgu Śląskiego ZNP – Kłobuck
- W szkole są potrzebne dwie rzeczy: spokój i pieniądze. Staramy się zapewnić jedno i drugie
- Klasa, której nie ma – o edukacji dzieci uchodźców
- Gdy rodzice przychodzą wieczorem po dzieci, słyszą: Mamo, dlaczego tak szybko?
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Sosnowieckie liceum ma tylko jednego ucznia. Jak to możliwe?
- Awans zawodowy. Refleksje (po)awansowe nauczycieli
- Casus. Wysokość dodatku za wysługę lat przy zatrudnieniu w kilku szkołach
- Pytania do eksperta. Przydział godzin ponadwymiarowych