W Polsce do szkół podstawowych uczęszcza prawie 94 proc. dzieci objętych obowiązkiem szkolnym, ale są na świecie kraje, w których szkoła jest luksusem, a z edukacji korzysta tylko kilkanaście procent najmłodszych
Dziećmi pozbawionymi możliwości korzystania z edukacji są najczęściej dzieci uchodźców, które razem z rodzicami zostały zmuszone – m.in. z powodu konfliktów zbrojnych, prześladowań religijnych lub etnicznych – do opuszczenia swoich domów i zamieszkania w obozach znajdujących się nierzadko poza granicami ich kraju. Według informacji UNHCR (Urząd Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców) takich ludzi na świecie jest 65 mln, z czego niemal połowa to dzieci. Ich codziennością jest życie w obozach, w których ustawiono setki tysięcy namiotów oraz innych prowizorycznych schronień.
Wśród problemów, z którymi na co dzień borykają się mieszkańcy obozów dla uchodźców, są niedobory żywności, choroby, fatalne warunki sanitarne i właśnie brak edukacji lub utrudniony dostęp do niej. Według najnowszych danych UNHCR do szkół podstawowych w różnych częściach świata uczęszcza nieco ponad siedmioro na dziesięcioro małych uchodźców (Raport UHNCR „Stepping up. Refugee education in crisis” z 29 sierpnia br.). Mimo tego media zdążyły już okrzyknąć tę grupę „straconym pokoleniem” (ang. lost generation). Nie ma co się dziwić – wprawdzie „jakieś” nauczanie może i się odbywa, ale w praktyce brakuje wszystkiego: od nauczycieli przez program nauczania, wyprawkę dla uczniów po wyposażenie klas i… samych klas. W szkołach średnich uczy się natomiast zaledwie 12 proc. dzieci uchodźców. W placówkach edukacyjnych zdecydowanie przeważają chłopcy – w szkołach podstawowych jest ich 54 proc. w stosunku do 46 proc. dziewczynek, a na poziomie szkoły średniej 68 proc. chłopców i 32 proc. dziewczynek (dane UNHCR).
(…)
Ewelina Szeratics
Cały tekst – GN nr 47 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 47/2019:
- Pełnym głosem. Po jasnej stronie mocy
- Felieton. Jak w starym filmie
- Po wyborach. Nowy rząd, nowy Sejm, nowa komisja edukacji…
- 42. Krajowy Zjazd Delegatów ZNP: porozmawiajmy o przyszłości
- Nie odpuszczamy, osiągniemy nasz cel, jak nie teraz, to w następnych latach
- Edukacja wymaga nieustannego inwestowania, także w kapitał ludzki. Nic nie zastąpi spotkania z nauczycielem
- 8 kwietnia, pamiętamy. Inauguracja akcji w Krakowie. „Przed nami długa droga”
- Rozporządzenie płacowe. MEN chce podnieść najniższe stawki zasadniczego
- Rozpoczynamy akcję „8 kwietnia, pamiętamy”*
- 101. rocznica odzyskania niepodległości. Przypominamy fakty i dokumenty
- Święto Okręgu Łódzkiego ZNP. Pamięć o zasługach nauczycieli
- XVII Dzień Związkowca Okręgu Śląskiego ZNP – Kłobuck
- W szkole są potrzebne dwie rzeczy: spokój i pieniądze. Staramy się zapewnić jedno i drugie
- Gdy rodzice przychodzą wieczorem po dzieci, słyszą: Mamo, dlaczego tak szybko?
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Sosnowieckie liceum ma tylko jednego ucznia. Jak to możliwe?
- Awans zawodowy. Refleksje (po)awansowe nauczycieli
- Casus. Wysokość dodatku za wysługę lat przy zatrudnieniu w kilku szkołach
- Pytania do eksperta. Przydział godzin ponadwymiarowych