Psychoterapia w szkole. Odgrywanie ról


Przyjrzyjmy się bardzo przydatnej i uniwersalnej metodzie pracy terapeutycznej i wychowawczej z dziećmi. Odgrywanie ról sprawdzi się nie tylko w gabinecie psychoterapeutycznym, ale również w szkole

 Granie rozmaitych ról to jedna z najczęstszych i bardzo rozwijających form dziecięcej zabawy. Zaspokaja ona ważne potrzeby najmłodszych, daje okazję do współpracy w grupie. Dzieci, bawiąc się w dom (mamę, tatę), szkołę (nauczycielkę, nauczyciela) czy sklep, mogą rozwijać swoje umiejętności społeczne, ale też kreatywność, wyobraźnię czy zdolność przyjmowania perspektywy innych osób. W takiej zabawie do pewnego stopnia przestają być tylko sobą, ale stają się też kimś innym, kto inaczej patrzy na świat. Mogą więc ćwiczyć przyjmowanie różnych ról, dzięki czemu potrafią lepiej rozumieć innych ludzi, ale też w różny sposób patrzeć na pewne elementy rzeczywistości (w tym rzeczywistości społecznej). Np. wchodząc w rolę nauczycielki czy rodzica, mogą inaczej spojrzeć na sytuację konfliktu między dziećmi niż wówczas, kiedy same jako dzieci w takim konflikcie uczestniczą. Dzięki odgrywaniu ról, dzieci mogą nauczyć się lub utrwalać różne umiejętności faktycznie przydatne w sytuacjach podobnych do tych odgrywanych. A my z kolei, prosząc dziecko o odegranie jakiejś sceny, możemy łatwiej zdiagnozować jego umiejętności i trudności.

 

 

(…)



Magdalena Goetz

Psycholożka

Więcej – tylko w Głosie (nr 12, e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 12/2019: