Kto popiera strajk nauczycieli i postulat wyższych płac w oświacie? Lista popierających wciąż się wydłuża. Im bliżej 8 kwietnia, tym więcej środowisk oraz osób mówi „tak” dla tego protestu i deklaruje: „Rozumiemy was, walczcie”. To, ale nie tylko to, sprawia, że ten strajk (chociaż jeszcze się nie rozpoczął) może być inny niż dotychczasowe.
Przedstawiciele samorządu terytorialnego, nauczyciele akademiccy, dyrektorzy szkół, wielu rodziców uczniów – z tych środowisk płyną liczne głosy poparcia dla nauczycieli. Dla nauczycieli, którzy są zmuszeni walczyć o swoje prawa w radykalny sposób, poprzez powstrzymanie się od świadczenia pracy, a ich akcja ma trwać od 8 kwietnia aż do odwołania. Decyzja o strajku jest tak naprawdę trudna dla wszystkich, także dla samych pedagogów, którzy bardzo długo korzystali z innych form wyrażania niezadowolenia z polityki oświatowej: marszów, pikiet, petycji, akcji plakatowych i dopiero po wielu miesiącach lekceważenia ze strony władzy postanowili przystąpić do najostrzejszej z przewidzianych przez prawo form protestu pracowniczego – strajku.
(…)
Jakub Rzekanowski
Cały komentarz przeczytasz w Głosie (nr 12, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 12/2019:
- Felieton. Hejtera pilnie zatrudnię
- Samorządy i ZNP zawiązały historyczny sojusz. I to dzięki Annie Zalewskiej!
- Samorządy chcą walczyć o większe pieniądze na oświatę w sądzie
- Sonda Głosu. Czy wezmę udział w strajku?
- Egzaminy. MEN chce zmusić nauczycieli do pracy za darmo i „na czarno”
- Prawo pracy nie pozwala na manipulowanie składem komisji nadzorujących
- Wspólnie na rzecz pracowników oświaty – związkowy pakt w Toruniu
- Chory uczeń – urzędnicy zrzucają problem na szkoły
- Kalendarium. Akcje protestacyjne pracowników oświaty (2007-2019). Przypominamy!
- Opinie. Nie mogę się pogodzić, że jako nauczyciel jestem ciągle obrażany
- Rozmowa. Uczenie sprawia mi najwięcej przyjemności, choć czasami bywa frustrujące
- Innowacja nauczycielki z Olsztyna – jak to działa?
- Psychoterapia w szkole. Odgrywanie ról
- Awans zawodowy. Kto pyta nie błądzi
- Bliżej prawa – casus. Podjęcie dodatkowej pracy w szkole macierzystej w okresie przejściowym a stan nieczynny
- Bliżej prawa – pytania do eksperta. Zwolnienia z art. 225 i 226 ustawy przepisy wprowadzające