Uwielbiam projekty Z dr Barbarą Ostrowską, psycholog, nauczycielką teorii wiedzy w Prywatnym Liceum Ogólnokształcącym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Lublinie, Nominowaną do tytułu Nauczyciel Roku 2018, rozmawia Halina Drachal
Uczy Pani wyjątkowego przedmiotu. Czym jest teoria wiedzy?
– Jest to kurs krytycznego myślenia, poszukiwania argumentów i analizowania wiedzy. Mam za zadanie przygotować uczniów do krytycznego odbioru informacji, nauczyć ich analizowania treści także po to, aby – szczególnie na zagranicznych uczelniach – bez problemu radzili sobie z pisaniem prac. „Paderewski” jest szkołą akredytowaną w programie matury międzynarodowej, i w tych klasach uczę, ale mamy również klasy, które realizują polską podstawę programową.
Uczniowie chętnie uczą się tego przedmiotu? Nie jest on dla nich czystą abstrakcją?
– W programie matury międzynarodowej teoria wiedzy (TOK) jest przedmiotem obowiązkowym. Umieszczona w tzw. rdzeniu programowym, uważana jest za jeden z najważniejszych przedmiotów. Istotnie jest bardzo trudna, używa abstrakcyjnych pojęć, wymaga przejścia z poziomu wiedzy konkretnej do abstrakcyjnej. Troszkę jest podobna do epistemologii. Nauka odbywa się w języku angielskim, ale formalnym, akademickim, co, mimo dobrej znajomości codziennego języka angielskiego, jest dodatkową komplikacją. Poza zmianą sposobu myślenia uczniowie muszą umieć przedstawić to w języku dla siebie obcym.
(…)
Cała rozmowa- tylko w Głosie (nr 12, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 12/2019:
- Pełnym głosem. Nauczyciele nie są sami
- Felieton. Hejtera pilnie zatrudnię
- Samorządy i ZNP zawiązały historyczny sojusz. I to dzięki Annie Zalewskiej!
- Samorządy chcą walczyć o większe pieniądze na oświatę w sądzie
- Sonda Głosu. Czy wezmę udział w strajku?
- Egzaminy. MEN chce zmusić nauczycieli do pracy za darmo i „na czarno”
- Prawo pracy nie pozwala na manipulowanie składem komisji nadzorujących
- Wspólnie na rzecz pracowników oświaty – związkowy pakt w Toruniu
- Chory uczeń – urzędnicy zrzucają problem na szkoły
- Kalendarium. Akcje protestacyjne pracowników oświaty (2007-2019). Przypominamy!
- Opinie. Nie mogę się pogodzić, że jako nauczyciel jestem ciągle obrażany
- Innowacja nauczycielki z Olsztyna – jak to działa?
- Psychoterapia w szkole. Odgrywanie ról
- Awans zawodowy. Kto pyta nie błądzi
- Bliżej prawa – casus. Podjęcie dodatkowej pracy w szkole macierzystej w okresie przejściowym a stan nieczynny
- Bliżej prawa – pytania do eksperta. Zwolnienia z art. 225 i 226 ustawy przepisy wprowadzające