Rozmowa. Uczenie sprawia mi najwięcej przyjemności, choć czasami bywa frustrujące


Uwielbiam projekty Z dr Barbarą Ostrowską, psycholog, nauczycielką teorii wiedzy w Prywatnym Liceum Ogólnokształcącym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Lublinie, Nominowaną do tytułu Nauczyciel Roku 2018, rozmawia Halina Drachal

Uczy Pani wyjątkowego przedmiotu. Czym jest teoria wiedzy?

Jest to kurs krytycznego myślenia, poszukiwania argumentów i analizowania wiedzy. Mam za zadanie przygotować uczniów do krytycznego odbioru informacji, nauczyć ich analizowania treści także po to, aby – szczególnie na zagranicznych uczelniach – bez problemu radzili sobie z pisaniem prac. „Paderewski” jest szkołą akredytowaną w programie matury międzynarodowej, i w tych klasach uczę, ale mamy również klasy, które realizują polską podstawę programową.

Uczniowie chętnie uczą się tego przedmiotu? Nie jest on dla nich czystą abstrakcją?

– W programie matury międzynarodowej teoria wiedzy (TOK) jest przedmiotem obowiązkowym. Umieszczona w tzw. rdzeniu programowym, uważana jest za jeden z najważniejszych przedmiotów. Istotnie jest bardzo trudna, używa abstrakcyjnych pojęć, wymaga przejścia z poziomu wiedzy konkretnej do abstrakcyjnej. Troszkę jest podobna do epistemologii. Nauka odbywa się w języku angielskim, ale formalnym, akademickim, co, mimo dobrej znajomości codziennego języka angielskiego, jest dodatkową komplikacją. Poza zmianą sposobu myślenia uczniowie muszą umieć przedstawić to w języku dla siebie obcym.

(…)



Cała rozmowa- tylko w Głosie (nr 12, e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 12/2019: