Nie wolno zmuszać do pracy w innej szkole! W komisjach nadzorujących przeprowadzanie egzaminów mogą pracować wyłącznie nauczyciele zatrudnieni w szkołach, które ten egzamin przeprowadzają. Nie można kierować tam m.in. nauczycieli z innych szkół, emerytowanych nauczycieli czy pracowników agencji pracy tymczasowej.
Na niecały miesiąc przed zapowiedzianym na 8 kwietnia br. strajkiem MEN opublikowało projekty nowelizacji dwóch rozporządzeń dotyczących organizacji egzaminu ósmoklasisty, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego. Resort Anny Zalewskiej chce w obu dokumentach dopisać przepis mówiący, że „w przypadku braku możliwości powołania w skład zespołu nadzorującego nauczyciela zatrudnionego w szkole, w której jest przeprowadzany egzamin ósmoklasisty (albo odpowiednio: gimnazjalny lub maturalny – przyp. red.), w skład zespołu nadzorującego mogą wchodzić inni nauczyciele”.
Związek Nauczycielstwa Polskiego zwraca uwagę w liście do Anny Zalewskiej, że nie wolno nauczyciela zmuszać do pracy „na rzecz podmiotu, który nie jest jego pracodawcą”. ZNP domaga się też od CKE wskazania, na jakiej podstawie Centralna Komisja Egzaminacyjna żąda od dyrektorów powoływania w skład zespołów nadzorujących nauczycieli, z którymi nie łączy ich stosunek pracy.
(…)
PS
Więcej – Tylko w Głosie! (nr 12, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 12/2019:
- Pełnym głosem. Nauczyciele nie są sami
- Felieton. Hejtera pilnie zatrudnię
- Samorządy i ZNP zawiązały historyczny sojusz. I to dzięki Annie Zalewskiej!
- Samorządy chcą walczyć o większe pieniądze na oświatę w sądzie
- Sonda Głosu. Czy wezmę udział w strajku?
- Egzaminy. MEN chce zmusić nauczycieli do pracy za darmo i „na czarno”
- Wspólnie na rzecz pracowników oświaty – związkowy pakt w Toruniu
- Chory uczeń – urzędnicy zrzucają problem na szkoły
- Kalendarium. Akcje protestacyjne pracowników oświaty (2007-2019). Przypominamy!
- Opinie. Nie mogę się pogodzić, że jako nauczyciel jestem ciągle obrażany
- Rozmowa. Uczenie sprawia mi najwięcej przyjemności, choć czasami bywa frustrujące
- Innowacja nauczycielki z Olsztyna – jak to działa?
- Psychoterapia w szkole. Odgrywanie ról
- Awans zawodowy. Kto pyta nie błądzi
- Bliżej prawa – casus. Podjęcie dodatkowej pracy w szkole macierzystej w okresie przejściowym a stan nieczynny
- Bliżej prawa – pytania do eksperta. Zwolnienia z art. 225 i 226 ustawy przepisy wprowadzające