Nowe czy stare rozporządzenie – które z nich mnie dotyczy? Ten problem wraca w pytaniach nauczycieli. W kolejnej serii awansowych pytań i odpowiedzi postaramy się wyjaśnić tę i kilka innych kwestii
? Jestem na etapie układania teczki. W jaki sposób zatytułować opracowania do kolejnych działów? Czy są konkretne wymagania w tym zakresie?
Odpowiedź: Formę dokumentacji określa rozporządzenie ministra edukacji narodowej w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli z 26 lipca 2018 r. W rozporządzeniu czytamy:
- 9. 1. Do wniosku o podjęcie postępowania egzaminacyjnego dołącza się:
1) kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe, a w przypadku nauczyciela kontraktowego – także kopię aktu nadania tego stopnia, poświadczone przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem;
2) zaświadczenie dyrektora szkoły o:
a) wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz nauczanym przez niego przedmiocie lub rodzaju prowadzonych zajęć w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu, ze wskazaniem wszystkich szkół, w których nauczyciel odbywał staż,
b) dacie zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego i dacie złożenia przez nauczyciela sprawozdania z realizacji tego planu,
c) przyczynach wydłużenia okresu stażu oraz zaliczenia dotychczas odbytego stażu w przypadkach określonych w art. 9d ust. 5 i 5a oraz art. 9f ust. 2 i 4 Karty Nauczyciela, ze wskazaniem podstawy prawnej odpowiednio wydłużenia albo zaliczenia okresu stażu oraz okresu nieobecności w pracy lub niepozostawania w stosunku pracy;
3) kopię sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem;
4) kopię karty oceny pracy dokonanej po zakończeniu stażu, poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem.
- Do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego dołącza się dokumenty, o których mowa w ust. 1, oraz:
1) opis i analizę sposobu realizacji jednego wymagania wybranego spośród określonych w § 8 ust. 3 pkt 1-3 i jednego wymagania wybranego spośród określonych w § 8 ust. 3 pkt 4, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów dla nauczyciela i szkoły ;
2) kopię dyplomu lub świadectwa potwierdzającego znajomość języka obcego na poziomie podstawowym, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, poświadczone przez pracodawcę za zgodność z oryginałem – jeżeli nauczyciel realizował zadanie, o którym mowa w § 8 ust. 3 pkt 4c;
3) kopię aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem.
Oznacza to, że opracowania powinny mieć następujący tytuł: „Opis i analiza sposobu realizacji wymagania”.
Proponuję umieścić na stronach wyśrodkowane tytuły, np. takie: „§ 8 ust. 3 pkt 1. Opis i analiza sposobu realizacji wymagania w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów dla nauczyciela i szkoły”.
Ważne!
Niewłaściwe nadanie tytułów opracowaniom lub brak tytułów może się stać powodem wezwania do uzupełnienia braków formalnych!
(…)
Beata Rechnio-Kołodziej
Ekspert z listy MEN
Więcej pytań i odpowiedzi – tylko na łamach Głosu Nauczycielskiego (nr 12 , e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 12/2019:
- Pełnym głosem. Nauczyciele nie są sami
- Felieton. Hejtera pilnie zatrudnię
- Samorządy i ZNP zawiązały historyczny sojusz. I to dzięki Annie Zalewskiej!
- Samorządy chcą walczyć o większe pieniądze na oświatę w sądzie
- Sonda Głosu. Czy wezmę udział w strajku?
- Egzaminy. MEN chce zmusić nauczycieli do pracy za darmo i „na czarno”
- Prawo pracy nie pozwala na manipulowanie składem komisji nadzorujących
- Wspólnie na rzecz pracowników oświaty – związkowy pakt w Toruniu
- Chory uczeń – urzędnicy zrzucają problem na szkoły
- Kalendarium. Akcje protestacyjne pracowników oświaty (2007-2019). Przypominamy!
- Opinie. Nie mogę się pogodzić, że jako nauczyciel jestem ciągle obrażany
- Rozmowa. Uczenie sprawia mi najwięcej przyjemności, choć czasami bywa frustrujące
- Innowacja nauczycielki z Olsztyna – jak to działa?
- Psychoterapia w szkole. Odgrywanie ról
- Bliżej prawa – casus. Podjęcie dodatkowej pracy w szkole macierzystej w okresie przejściowym a stan nieczynny
- Bliżej prawa – pytania do eksperta. Zwolnienia z art. 225 i 226 ustawy przepisy wprowadzające