Przywrócenie na niepełny etat W okresie przejściowym w przypadku podjęcia przez nauczyciela pracy w tej samej szkole, w trakcie stanu nieczynnego, z dniem podjęcia pracy ustawał stan nieczynny i następowała reaktywacja stosunku pracy
Według dotychczasowych przepisów, które będą obowiązywały znów od 1 września 2019 r., dyrektor ma obowiązek przywrócenia do pracy w pierwszej kolejności nauczyciela pozostającego w stanie nieczynnym w razie powstania możliwości podjęcia pracy w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony lub na okres, na który została zawarta umowa, w tej samej szkole, na tym samym lub innym stanowisku, pod warunkiem posiadania przez nauczyciela wymaganych kwalifikacji.
W czasie roku szkolnego, który czasami bywa dynamiczny, gdy chodzi o sytuację kadrową, dyrektor może zaproponować nauczycielowi dodatkowe zatrudnienie nawet w pełnym wymiarze, ale tylko do wygaśnięcia stanu nieczynnego. Gdyby się okazało, że to pełne zatrudnienie będzie możliwe w dłuższej perspektywie, może nauczyciela przywrócić ze stanu nieczynnego. Natomiast, jeżeli zabraknie mu jednej godziny, czyli będzie miał 17/18, przywrócenie to nie jest możliwe. W okresie przejściowym nie zmienia się art. 20 ust. 7 KN traktujący o przywróceniu do pracy, natomiast dysponujemy art. 225 ust. 7-9 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60), które zmienia tę sytuację na korzyść nauczyciela, dając mu możliwość przywrócenia do pracy.
(…)
Teresa Konarska
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 12, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 12/2019:
- Pełnym głosem. Nauczyciele nie są sami
- Felieton. Hejtera pilnie zatrudnię
- Samorządy i ZNP zawiązały historyczny sojusz. I to dzięki Annie Zalewskiej!
- Samorządy chcą walczyć o większe pieniądze na oświatę w sądzie
- Sonda Głosu. Czy wezmę udział w strajku?
- Egzaminy. MEN chce zmusić nauczycieli do pracy za darmo i „na czarno”
- Prawo pracy nie pozwala na manipulowanie składem komisji nadzorujących
- Wspólnie na rzecz pracowników oświaty – związkowy pakt w Toruniu
- Chory uczeń – urzędnicy zrzucają problem na szkoły
- Kalendarium. Akcje protestacyjne pracowników oświaty (2007-2019). Przypominamy!
- Opinie. Nie mogę się pogodzić, że jako nauczyciel jestem ciągle obrażany
- Rozmowa. Uczenie sprawia mi najwięcej przyjemności, choć czasami bywa frustrujące
- Innowacja nauczycielki z Olsztyna – jak to działa?
- Psychoterapia w szkole. Odgrywanie ról
- Awans zawodowy. Kto pyta nie błądzi
- Bliżej prawa – pytania do eksperta. Zwolnienia z art. 225 i 226 ustawy przepisy wprowadzające