Bliżej prawa – casus. Podjęcie dodatkowej pracy w szkole macierzystej w okresie przejściowym a stan nieczynny


Przywrócenie na niepełny etat W okresie przejściowym w przypadku podjęcia przez nauczyciela pracy w tej samej szkole, w trakcie stanu nieczynnego, z dniem podjęcia pracy ustawał stan nieczynny i następowała reaktywacja stosunku pracy

Według dotychczasowych przepisów, które będą obowiązywały znów od 1 września 2019 r., dyrektor ma obowiązek przywrócenia do pracy w pierwszej kolejności nauczyciela pozostającego w stanie nieczynnym w razie  powstania możliwości podjęcia pracy w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony lub na okres, na który została zawarta umowa, w tej samej szkole, na tym samym lub innym stanowisku, pod warunkiem posiadania przez nauczyciela wymaganych kwalifikacji.

W czasie roku szkolnego, który czasami bywa dynamiczny, gdy chodzi o sytuację kadrową, dyrektor może zaproponować nauczycielowi dodatkowe zatrudnienie nawet w pełnym wymiarze, ale tylko do wygaśnięcia stanu nieczynnego. Gdyby się okazało, że to pełne zatrudnienie będzie możliwe w dłuższej perspektywie, może nauczyciela przywrócić ze stanu nieczynnego. Natomiast, jeżeli zabraknie mu jednej godziny, czyli będzie miał 17/18, przywrócenie to nie jest możliwe. W okresie przejściowym nie zmienia się art. 20 ust. 7 KN traktujący o przywróceniu do pracy, natomiast dysponujemy art. 225 ust. 7-9 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60), które zmienia tę sytuację na korzyść nauczyciela, dając mu możliwość przywrócenia do pracy.

 

(…)



Teresa Konarska

Cały tekst – tylko w Głosie (nr 12, e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 12/2019: