Martwcie się sami Kto w szkole poda przewlekle choremu uczniowi lekarstwa? Nie wiadomo. Niech pracownicy szkoły uzgodnią to z pielęgniarką lub higienistką szkolną. Rząd przyjął projekt ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami
Wysłany do Sejmu projekt został przygotowany w Ministerstwie Zdrowia (kilkakrotnie pisaliśmy na ten temat na łamach Głosu). Rodził się w bólach przez długie miesiące, ponieważ resorty zdrowia i edukacji nie potrafiły dogadać się w kilku kwestiach. Najważniejsza z nich dotyczy problemu opieki nad chorym uczniem (np. na cukrzycę czy padaczkę) na terenie szkoły. Takie dziecko często wymaga odpowiedniej pielęgnacji, podania leków czy np. zmierzenia mu poziomu cukru we krwi. W świetle dziś obowiązujących przepisów nie jest jasne, kto za to odpowiada. Stąd pomysł, by rozstrzygnąć tę kwestię w ustawie.
Przez wiele miesięcy odbywało się przeciąganie liny między MZ i MEN. W skrócie: resort zdrowia chciał, żeby to pracownicy szkoły (w tym nauczyciele) wzięli na siebie opiekę nad uczniem przewlekle chorym (po wyrażeniu pisemnej zgody). Po sprzeciwie ministerstwa edukacji, MZ
przesunęło ciężar opieki
nad przewlekle chorymi na pielęgniarki szkolne lub higienistki. Ale w projekcie pozostawiono furtkę, że obowiązek ten można przerzucić na pracowników szkoły.
(…)
Piotr Skura
Cały tekst – GN nr 12 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 12/2019:
- Pełnym głosem. Nauczyciele nie są sami
- Felieton. Hejtera pilnie zatrudnię
- Samorządy i ZNP zawiązały historyczny sojusz. I to dzięki Annie Zalewskiej!
- Samorządy chcą walczyć o większe pieniądze na oświatę w sądzie
- Sonda Głosu. Czy wezmę udział w strajku?
- Egzaminy. MEN chce zmusić nauczycieli do pracy za darmo i „na czarno”
- Prawo pracy nie pozwala na manipulowanie składem komisji nadzorujących
- Wspólnie na rzecz pracowników oświaty – związkowy pakt w Toruniu
- Kalendarium. Akcje protestacyjne pracowników oświaty (2007-2019). Przypominamy!
- Opinie. Nie mogę się pogodzić, że jako nauczyciel jestem ciągle obrażany
- Rozmowa. Uczenie sprawia mi najwięcej przyjemności, choć czasami bywa frustrujące
- Innowacja nauczycielki z Olsztyna – jak to działa?
- Psychoterapia w szkole. Odgrywanie ról
- Awans zawodowy. Kto pyta nie błądzi
- Bliżej prawa – casus. Podjęcie dodatkowej pracy w szkole macierzystej w okresie przejściowym a stan nieczynny
- Bliżej prawa – pytania do eksperta. Zwolnienia z art. 225 i 226 ustawy przepisy wprowadzające