Wolne piątki? Czemu nie Czy uczeń klas I-III może wziąć w swe ręce ster procesu nauczania? Czemu nie. Nauczycielka z Olsztyna Karolina Gaweł dała swoim podopiecznym wolną rękę w projektowaniu zajęć w jednym dniu tygodnia – w piątek
Nauczycielka uprzedziła dzieci, że w tym dniu nie będzie wydawała im żadnych poleceń. Słowem, róbcie, co chcecie, ale z jednym zastrzeżeniem: że będziecie według własnych pomysłów zdobywać wiedzę i pogłębiać umiejętności. Pomysł wypalił, ale droga do wolnych piątków była bardzo długa…
Karolina Gaweł jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej. Do niedawna pracowała w Szkole Podstawowej nr 3 w Olsztynie, a od września 2018 r. uczy w niepublicznej Korczakowskiej Szkole Marzeń tamże.
– Przez wiele lat byłam harcerką i doświadczyłam na sobie, że wiele można nauczyć się w działaniu, na przykład organizując gry terenowe – opowiada Karolina Gaweł. – Potem na studiach pedagogicznych poznałam dwie wykładowczynie, które jednocześnie prowadziły eksperymentalne szkoły edukacji alternatywnej. Uzmysłowiły mi, że można uczyć inaczej, nietradycyjnie.
Poszukiwanie alternatywnych metod nauczania stało się więc idée fixe młodej nauczycielki.
(…)
Witold Salański
Cały tekst – GN nr 12 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 12/2019:
- Pełnym głosem. Nauczyciele nie są sami
- Felieton. Hejtera pilnie zatrudnię
- Samorządy i ZNP zawiązały historyczny sojusz. I to dzięki Annie Zalewskiej!
- Samorządy chcą walczyć o większe pieniądze na oświatę w sądzie
- Sonda Głosu. Czy wezmę udział w strajku?
- Egzaminy. MEN chce zmusić nauczycieli do pracy za darmo i „na czarno”
- Prawo pracy nie pozwala na manipulowanie składem komisji nadzorujących
- Wspólnie na rzecz pracowników oświaty – związkowy pakt w Toruniu
- Chory uczeń – urzędnicy zrzucają problem na szkoły
- Kalendarium. Akcje protestacyjne pracowników oświaty (2007-2019). Przypominamy!
- Opinie. Nie mogę się pogodzić, że jako nauczyciel jestem ciągle obrażany
- Rozmowa. Uczenie sprawia mi najwięcej przyjemności, choć czasami bywa frustrujące
- Psychoterapia w szkole. Odgrywanie ról
- Awans zawodowy. Kto pyta nie błądzi
- Bliżej prawa – casus. Podjęcie dodatkowej pracy w szkole macierzystej w okresie przejściowym a stan nieczynny
- Bliżej prawa – pytania do eksperta. Zwolnienia z art. 225 i 226 ustawy przepisy wprowadzające