Innowacja nauczycielki z Olsztyna – jak to działa?


Wolne piątki? Czemu nie Czy uczeń klas I-III może wziąć w swe ręce ster procesu nauczania? Czemu nie. Nauczycielka z Olsztyna Karolina Gaweł dała swoim podopiecznym wolną rękę w projektowaniu zajęć w jednym dniu tygodnia – w piątek

Nauczycielka uprzedziła dzieci, że w tym dniu nie będzie wydawała im żadnych poleceń. Słowem, róbcie, co chcecie, ale z jednym zastrzeżeniem: że będziecie według własnych pomysłów zdobywać wiedzę i pogłębiać umiejętności. Pomysł wypalił, ale droga do wolnych piątków była bardzo długa…

Karolina Gaweł jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej. Do niedawna pracowała w Szkole Podstawowej nr 3 w Olsztynie, a od września 2018 r. uczy w niepublicznej Korczakowskiej Szkole Marzeń tamże.

– Przez wiele lat byłam harcerką i doświadczyłam na sobie, że wiele można nauczyć się w działaniu, na przykład organizując gry terenowe – opowiada Karolina Gaweł. – Potem na studiach pedagogicznych poznałam dwie wykładowczynie, które jednocześnie prowadziły eksperymentalne szkoły edukacji alternatywnej. Uzmysłowiły mi, że można uczyć inaczej, nietradycyjnie.

Poszukiwanie alternatywnych metod nauczania stało się więc idée fixe młodej nauczycielki.

 

(…)



Witold Salański

Cały tekst – GN nr 12 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 12/2019: