Przyjrzyjmy się bardzo przydatnej i uniwersalnej metodzie pracy terapeutycznej i wychowawczej z dziećmi. Odgrywanie ról sprawdzi się nie tylko w gabinecie psychoterapeutycznym, ale również w szkole
Granie rozmaitych ról to jedna z najczęstszych i bardzo rozwijających form dziecięcej zabawy. Zaspokaja ona ważne potrzeby najmłodszych, daje okazję do współpracy w grupie. Dzieci, bawiąc się w dom (mamę, tatę), szkołę (nauczycielkę, nauczyciela) czy sklep, mogą rozwijać swoje umiejętności społeczne, ale też kreatywność, wyobraźnię czy zdolność przyjmowania perspektywy innych osób. W takiej zabawie do pewnego stopnia przestają być tylko sobą, ale stają się też kimś innym, kto inaczej patrzy na świat. Mogą więc ćwiczyć przyjmowanie różnych ról, dzięki czemu potrafią lepiej rozumieć innych ludzi, ale też w różny sposób patrzeć na pewne elementy rzeczywistości (w tym rzeczywistości społecznej). Np. wchodząc w rolę nauczycielki czy rodzica, mogą inaczej spojrzeć na sytuację konfliktu między dziećmi niż wówczas, kiedy same jako dzieci w takim konflikcie uczestniczą. Dzięki odgrywaniu ról, dzieci mogą nauczyć się lub utrwalać różne umiejętności faktycznie przydatne w sytuacjach podobnych do tych odgrywanych. A my z kolei, prosząc dziecko o odegranie jakiejś sceny, możemy łatwiej zdiagnozować jego umiejętności i trudności.
(…)
Magdalena Goetz
Psycholożka
Więcej – tylko w Głosie (nr 12, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 12/2019:
- Pełnym głosem. Nauczyciele nie są sami
- Felieton. Hejtera pilnie zatrudnię
- Samorządy i ZNP zawiązały historyczny sojusz. I to dzięki Annie Zalewskiej!
- Samorządy chcą walczyć o większe pieniądze na oświatę w sądzie
- Sonda Głosu. Czy wezmę udział w strajku?
- Egzaminy. MEN chce zmusić nauczycieli do pracy za darmo i „na czarno”
- Prawo pracy nie pozwala na manipulowanie składem komisji nadzorujących
- Wspólnie na rzecz pracowników oświaty – związkowy pakt w Toruniu
- Chory uczeń – urzędnicy zrzucają problem na szkoły
- Kalendarium. Akcje protestacyjne pracowników oświaty (2007-2019). Przypominamy!
- Opinie. Nie mogę się pogodzić, że jako nauczyciel jestem ciągle obrażany
- Rozmowa. Uczenie sprawia mi najwięcej przyjemności, choć czasami bywa frustrujące
- Innowacja nauczycielki z Olsztyna – jak to działa?
- Awans zawodowy. Kto pyta nie błądzi
- Bliżej prawa – casus. Podjęcie dodatkowej pracy w szkole macierzystej w okresie przejściowym a stan nieczynny
- Bliżej prawa – pytania do eksperta. Zwolnienia z art. 225 i 226 ustawy przepisy wprowadzające