Z Danutą Sornat, pedagogiem szkolnym z Dąbrowy Górniczej, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Przeprowadziła Pani ankietę, żeby poznać opinie nauczycieli na temat projektu zmian dotyczących edukacji włączającej. I jakie to są opinie?
– Zaledwie trzy były pozytywne na 87 ankiet. Przy czym nauczyciele, którzy wyrazili pozytywną opinię na temat zmian w edukacji włączającej, przyznali, że nie za bardzo wiedzą, na czym będzie polegała ta zmiana, bo nie zapoznali się szczegółowo z projektem. Tylko co nieco o nim słyszeli.
Co z pozostałymi nauczycielami? Negatywne opinie oznaczają brak zgody?
– Nauczyciele mają wiele wątpliwości. Większość obawia się proponowanych zmian. Można się było tego spodziewać. Wyjaśnię, skąd ta ankieta. Zaczęło się od tego, że poproszono mnie, abym przygotowała dla naszego miasta prezentację na temat projektu MEiN dotyczącego edukacji włączającej. Pomyślałam, że mam już swój niemały staż i nie powinnam nikomu narzucać swojego zdania. Zapytałam więc młodych, bo to na ich barkach spoczywa przyszłość szkoły: „Jakie wzywania czekają przed młodymi nauczycielami w obliczu edukacji włączającej?”. Dostałam odpowiedzi z całego kraju.
Co wynika z analizy odpowiedzi? Czy młodzi nauczyciele podzielają niepokój, jaki projekt MEiN wywołuje już od dłuższego czasu w środowisku nauczycielskim oraz wśród rodziców?
– Oczywiście, że tak. Tych obaw jest masa. Jest ich nawet znacznie więcej, niż do tej pory słyszałam. Zanim zacznę je wymieniać, chcę tylko przypomnieć, że edukacja włączająca w naszym kraju istnieje, ale na zasadzie klas integracyjnych, czyli wspólnej edukacji dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych w klasach o
mniejszej liczbie uczniów. Nigdy jednak nie było u nas takiego pomysłu, aby część uczniów ze szkół specjalnych przenieść do szkoły powszechnej, bez względu na ich stan zdrowia i specjalne potrzeby edukacyjne. A do tego sprowadza się projekt MEiN. Podobne rozwiązania były wdrażane w innych krajach, np. we Włoszech czy we Francji, z różnym zresztą skutkiem. Kłopot polega na tym, że kraj musi być na to przygotowany. I to pod wieloma względami.
Wróćmy do opinii – na jakie problemy zwracali uwagę nauczyciele?
(…)
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos Nauczycielski (nr 42, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 42/2021:
- Kadry w oświacie. Zasiłki chorobowe . Zmiany! Oto niektóre z nich
- Wynagrodzenie lub rekompensata za zwolnienie od pracy
- Casus. Wymiar urlopu i dyspozycyjność. Urlopowe niuanse
- Gala na Zamku Królewskim w Warszawie. Nagrodziliśmy Nauczyciela Roku 2021
- Przewodniczący Jury Konkursu: Wychodzicie daleko poza mury szkoły! Droga do świata przyszłośc
- Mówią zdobywczynie dwóch równorzędnych Wyróżnień w Konkursie Nauczyciel Roku 2021
- Nauczyciel Roku 2021: Starałem się zawsze być jak najlepszym nauczycielem, ale przede wszystkim towarzyszem
- Pierwsza edycja Nauczyciela Jutr@ rozstrzygnięta! Laureatka łączy lekcje etyki z programowaniem robotów
- Dzień Edukacji Narodowej i Światowy Dzień Nauczyciela – obchody pod hasłem: „Zawsze obecni”
- Protest. Manifestacja nauczycieli i pracowników oświaty przed gmachem MEiN
- „Życzę nam nowoczesnej szkoły na miarę XXI wieku”. Wystąpienie podczas manifestacji przed gmachem MEiN
- Podwyższenie pensum może spowodować kryzys, jakiego nie jesteśmy sobie w stanie nawet wyobrazić
- Uczniowie chcą się bawić
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (22). U – Uczestnictwo dzieci z SP
- W oczekiwaniu na prestiż