Ze Sławomirem Kasprzakiem*, dyrektorem Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Braki kadrowe w szkołach mogą sparaliżować oświatę. W najtrudniejszej sytuacji są szkoły zawodowe. W Pana zespole działa jedna z najlepszych szkół technicznych w kraju – Technikum Mechatroniczne nr 1. Jakie będą skutki podwyższenia pensum w przypadku Waszej szkoły?
– Sytuacja jest napięta. W przypadku każdej szkoły najpoważniejszym problemem jest struktura zatrudnienia. W naszej szkole budzi wręcz przerażenie, jako że większość nauczycieli kształcenia zawodowego to są emeryci. Największy problem mamy na naszym flagowym kierunku – mechatronika. Nieco lepiej jest w klasach informatycznych i programistycznych. Martwimy się, że podwyższenie pensum jeszcze pogorszy naszą sytuację.
Dyrektorzy szkół zawodowych od kilku lat powtarzają, że nauczyciele emerytowani ratują szkoły. Jaka jest średnia wieku wśród nauczycieli zawodu w technikum?
– Na mechatronice mamy nauczyciela, który skończył 81 lat, drugi ma 75 lat. Teraz pewnie każdy będzie się zastanawiał, jak to możliwe. Zapewniam, że 81-latek jest w świetnej formie. Jest bardzo energiczny i potrafi znakomicie uczyć. Ale to nie jedyni nauczyciele emeryci. Powyżej siedemdziesiątki mam jeszcze dwóch, a czterech zbliża się do tej granicy wiekowej. Cieszy mnie, że mam specjalistów, ale oczywiście to nie są informacje pozwalające myśleć o rozwoju szkoły w dłuższej perspektywie. Ciągle zadaję sobie pytanie, jak tu dalej planować. Ten wzrost liczby godzin w ramach planowanego przez MEiN podwyższenia pensum na pewno nie pomoże, a może się wręcz okazać groźny, bo nie wiem, na ile nauczyciele emerytowani będą w stanie jeszcze bardziej angażować się w pracę edukacyjną, czy dadzą radę pracować więcej niż do tej pory. Dla nich to jest jednak ogromny wysiłek. Na sytuację kadrową w szkołach należy spojrzeć szerzej, bo może się okazać, że będziemy mierzyć się ze zjawiskami, jakich nie jesteśmy w stanie teraz przewidzieć. Podwyższenie pensum może spowodować kryzys, jakiego nie jesteśmy sobie w stanie nawet wyobrazić.
(…)
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos Nauczycielski (nr 42, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 42/2021:
- Kadry w oświacie. Zasiłki chorobowe . Zmiany! Oto niektóre z nich
- Wynagrodzenie lub rekompensata za zwolnienie od pracy
- Casus. Wymiar urlopu i dyspozycyjność. Urlopowe niuanse
- Gala na Zamku Królewskim w Warszawie. Nagrodziliśmy Nauczyciela Roku 2021
- Przewodniczący Jury Konkursu: Wychodzicie daleko poza mury szkoły! Droga do świata przyszłośc
- Mówią zdobywczynie dwóch równorzędnych Wyróżnień w Konkursie Nauczyciel Roku 2021
- Nauczyciel Roku 2021: Starałem się zawsze być jak najlepszym nauczycielem, ale przede wszystkim towarzyszem
- Pierwsza edycja Nauczyciela Jutr@ rozstrzygnięta! Laureatka łączy lekcje etyki z programowaniem robotów
- Dzień Edukacji Narodowej i Światowy Dzień Nauczyciela – obchody pod hasłem: „Zawsze obecni”
- Protest. Manifestacja nauczycieli i pracowników oświaty przed gmachem MEiN
- „Życzę nam nowoczesnej szkoły na miarę XXI wieku”. Wystąpienie podczas manifestacji przed gmachem MEiN
- Uczniowie chcą się bawić
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (22). U – Uczestnictwo dzieci z SP
- Ankieta o edukacji włączającej. Tylko trzy pozytywne opinie nt. projektu MEiN
- W oczekiwaniu na prestiż