Z Beatą Zwierzyńską, inicjatorką Edukacji w Działaniu rozmawia Jarosław Karpiński
Dlaczego nauczyciele powinni być solidarni z sędziami, czy tylko dlatego, że – jak napisała Pani na swojej stronie facebookowej: „Nas (nauczycieli) również dyscyplinują”?
– Może zacznę od próby wyjaśnienia, czym jest edukacja w demokracji. Edukacja jest jednym z filarów demokracji, bo tylko dobrze wyedukowany i poinformowany obywatel może podejmować świadome i odpowiedzialne decyzje. Podobnie jest z niezależnym wymiarem sprawiedliwości. On też jest filarem demokracji. Bez państwa prawa nie ma demokracji. Projekt ustawy zwanej potocznie kagańcową, która jest wymierzona w sędziów, przepisy dyscyplinujące nauczycieli, które zostały wprowadzone do Karty Nauczyciela, czy podobne pomysły dotyczące dziennikarzy mają tłumić głos krytyki. Jeżeli każda grupa zawodowa będzie się temu przeciwstawiała oddzielnie, to jej głos będzie słabo słyszalny. Choć nie rozumiem, dlaczego sędziów słychać wyraźniej niż nauczycieli. Pamiętam, że gdy reforma minister Zalewskiej wchodziła w życie, to gimnazja – jako pierwsze – umierały właściwie w ciszy.
Były protesty przeciwko likwidacji gimnazjów, także kwietniowy strajk nauczycieli odbił się dużym echem.
– Myślę, że nauczyciele mają jednak mniejszą siłę przebicia, choć z ostatnich badań CBOS wynika, że mają bardzo wysokie poparcie społeczne. Ale solidarność między różnymi grupami zawodowymi jest niezbędna, żeby zrozumieć globalny kontekst problemu zamachiwania się autokratycznych rządów na demokratyczne wartości. Autokraci w Europie i na świecie celowo niszczą szkolnictwo, uciszają dziennikarzy i naukowców oraz kryminalizują związkowców i aktywistów. To trend globalny.
(…)
Więcej – tylko w GN nr 1-2 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 1-2/2020:
- Pełnym Głosem: Moc jest z nami
- Felieton: Kto posprząta?
- Godne płace nauczycieli. ZG ZNP powołał Komitet Inicjatywy Ustawodawczej
- Projekt budżetu na 2020 r. Podwyżek dla nauczycieli nie przewidziano
- Tak oszczędzają na nauczycielach. Skandal!
- Zyta Czechowska, Nauczyciel Roku 2019, zbiera na WOŚP. „Nauczyciele też mają swoją puszkę”
- Co nowego w oświacie w 2020 r.? Podwyżki dla nielicznych, kontynuacja reformy w szkołach średnich
- Wywiad: Gdybym nie mogła wychodzić poza schematy, musiałabym zrezygnować z pracy w szkole
- Internet w Polsce coraz powszechniejszy
- Czarodziej z Hogwartu na cenzurowanym
- Mowa niebezpieczna
- Jan Paweł II, Żółkiewski, Tyrmand, Ingarden… Patroni roku 2020 ustanowieni przez Sejm i Senat
- 30 lat temu przyjęto Konwencję o prawach dziecka. Czy ją czytamy, znamy, przestrzegamy jej?
- Wspomnienia Marii Smulikowskiej z czasów walki o Niepodległą i początków Związku
- Z Pielgrzymowic do Rzymu na „I can – Children’s Global Summit”
- Łomża. Związkowcy uczcili pamięć nauczycieli i uczniów tajnego nauczania
- Nie odbierajmy młodzieży prawa do zniechęcenia i rozczarowania światem
- Samorządy: Nie możemy wydawać więcej, niż mamy w budżetach lokalnych
- Uczniowie z wizytą w laboratoriach IPPT PAN
- Oświadczenia majątkowe posłów. Jaki majątek zgromadził szef MEN?
- Deportacje i powroty Polaków do i z Kazachstanu
- Awans zawodowy: Refleksje nauczycieli, którzy są już po egzaminie lub rozmowie
- Edukacja oparta na dowodach. Nie przestawaj pytać
- Awans zawodowy: Obowiązki opiekuna stażu część V
- Sportowcy kochają teatr. „Czarnoksiężnik z krainy Oz” na scenie Mysłowickiego Ośrodka Kultury
- Pytania do eksperta: Urlop zdrowotny a uprawnienia emerytalne