Edukacja oparta na dowodach. Nie przestawaj pytać


Niezależnie od tego, czym inspirowane są konkretne strategie, metody czy narzędzia edukacyjne i czy są one poparte wiedzą naukową, zawsze można (i trzeba!) sprawdzić ich skuteczność

Tegoroczną serię artykułów rozpoczynam od podziękowań dla redakcji Głosu Nauczycielskiego oraz Czytelniczek i Czytelników. W tym roku mija bowiem 10 lat, od kiedy rozpocząłem współpracę z Głosem. W kolejnym roku tej współpracy proponuję nowy cykl pod hasłem „Sprawdzam!”. O co chodzi?

W ubiegłorocznej serii „Pytaj o dowody. Edukacja oparta na badaniach”, przedstawiłem model nauczania, który opiera się na wynikach badań efektywności. Niezależnie od tego, czym inspirowane są konkretne strategie, metody czy narzędzia edukacyjne i czy mają one wystarczające uzasadnienie we współczesnej naukowej wiedzy z obszaru psychologii uczenia się, zawsze można (i trzeba!) sprawdzać ich skuteczność. A jeśli w ramach studiów, kursów, warsztatów, szkoleń czy też w zalecanej literaturze rekomendowane są nam innowacyjne i rewolucyjne sposoby nauczania lub wspomagania rozwoju uczniów, to zawsze powinniśmy mieć prawo, by powiedzieć „Sprawdzam!”.

(…)



Tomasz Garstka, psycholog

Więcej – tylko w GN nr 1-2 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 1-2/2020: