Z Jarosławem Szulskim, byłym nauczycielem geografii w VI LO im. Tadeusza Reytana oraz II LO im. Stefana Batorego w Warszawie, rozmawia Jarosław Karpiński
W mediach przetacza się dyskusja wokół „Patointeligencji” rapera Maty, absolwenta liceum im. Stefana Batorego w Warszawie i syna znanego prawnika, wykładowcy UW prof. Marcina Matczaka. Pojawiły się różne głosy na temat tego muzycznego manifestu. Pan sam jest „batorakiem”, a na dodatek przez pięć lat uczył Pan w tym prestiżowym liceum. Oburzył Pana przekaz tego utworu?
– Wprost przeciwnie. Ucieszyłem się, że młody człowiek nagrał naprawdę fajny kawałek, w którym opowiada o tym, co zna najlepiej, czyli o swoich doświadczeniach. Temat jego piosenki nie jest dla nas, nauczycieli, niczym nowym. Gdybym zebrał w jedną piosenkę doświadczenia ze swojego liceum, to one byłyby tożsame z tym, o czym śpiewa Mata. Być może dobrze, że dzieli się z tym publicznie młody człowiek, a nie nauczyciel. Proszę zauważyć, jaki osiągnął efekt: niemal każdy specjalista i każde z mediów skomentowało, na swój sposób interpretując ten utwór. Nie ma przy tym sensu wpadać w panikę na temat kondycji polskiej młodzieży, bo ta młodzież jest po prostu różna.
Każde pokolenie ma swój bunt. Czy odbiera Pan utwór Maty jako – jak przekonują niektórzy – „krzyk rozpaczy” tzw. bananowej młodzieży? A może to tylko jakaś poza?
– Pewnie można to odebrać jako „krzyk rozpaczy”, a może ironii, a może buntu przeciw „ciepłu i dobru”, w którym wzrastają. Ta piosenka dotyczy życia młodych ludzi, którzy wszystko mają, są piękni, zdolni i na dodatek bogaci. Nie odbierajmy im prawa do zniechęcenia i rozczarowania światem. Taką mamy dziś konstrukcję świata, który jest nastawiony na osiąganie celów, a nie na budowanie poczucia dobrostanu czy więzi międzyludzkich. To jest złożony problem. Nie można zrzucać winy tylko na rodziców albo tylko na szkołę. Dla mnie – jako absolwenta i byłego nauczyciela w Batorym – zaskakująca jest reakcja szkoły. A może nie jest, może była do przewidzenia…
(…)
Więcej – tylko w GN nr 1-2 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 1-2/2020:
- Pełnym Głosem: Moc jest z nami
- Felieton: Kto posprząta?
- Godne płace nauczycieli. ZG ZNP powołał Komitet Inicjatywy Ustawodawczej
- Projekt budżetu na 2020 r. Podwyżek dla nauczycieli nie przewidziano
- Tak oszczędzają na nauczycielach. Skandal!
- Zyta Czechowska, Nauczyciel Roku 2019, zbiera na WOŚP. „Nauczyciele też mają swoją puszkę”
- Co nowego w oświacie w 2020 r.? Podwyżki dla nielicznych, kontynuacja reformy w szkołach średnich
- Wywiad: Gdybym nie mogła wychodzić poza schematy, musiałabym zrezygnować z pracy w szkole
- Internet w Polsce coraz powszechniejszy
- Czarodziej z Hogwartu na cenzurowanym
- Mowa niebezpieczna
- Jan Paweł II, Żółkiewski, Tyrmand, Ingarden… Patroni roku 2020 ustanowieni przez Sejm i Senat
- 30 lat temu przyjęto Konwencję o prawach dziecka. Czy ją czytamy, znamy, przestrzegamy jej?
- Wspomnienia Marii Smulikowskiej z czasów walki o Niepodległą i początków Związku
- Z Pielgrzymowic do Rzymu na „I can – Children’s Global Summit”
- Łomża. Związkowcy uczcili pamięć nauczycieli i uczniów tajnego nauczania
- Atak na Kartę jest atakiem na pozycję nauczyciela
- Samorządy: Nie możemy wydawać więcej, niż mamy w budżetach lokalnych
- Uczniowie z wizytą w laboratoriach IPPT PAN
- Oświadczenia majątkowe posłów. Jaki majątek zgromadził szef MEN?
- Deportacje i powroty Polaków do i z Kazachstanu
- Awans zawodowy: Refleksje nauczycieli, którzy są już po egzaminie lub rozmowie
- Edukacja oparta na dowodach. Nie przestawaj pytać
- Awans zawodowy: Obowiązki opiekuna stażu część V
- Sportowcy kochają teatr. „Czarnoksiężnik z krainy Oz” na scenie Mysłowickiego Ośrodka Kultury
- Pytania do eksperta: Urlop zdrowotny a uprawnienia emerytalne