Z Krzysztofem Baszczyńskim, wiceprezesem ZG ZNP, rozmawia Jarosław Karpiński
Jakie wnioski wypływają z ostatniego spotkania zespołu ds. walki z biurokracją?
– W ramach walki z biurokracją zaproponowaliśmy rozwiązania dotyczące uproszczenia kwestii związanych z awansem oraz oceną pracy nauczycieli i zostały one przyjęte przez wszystkie strony. Zwróciliśmy też uwagę, że nie ma sensu rozmawiać o odbiurokratyzowaniu ewaluacji zewnętrznej, a to dlatego, że zapisy, które jej dotyczą, w 2020 r. znikną. Natomiast trzeba rozmawiać o ewaluacji wewnętrznej, czyli tej, którą prowadzą dyrektorzy. Powinniśmy się zająć tym, które dokumenty są zbędne, bo są wyłącznie wymysłami dyrektorów i nie mają żadnego odzwierciedlenia w prawie.
Na kolejnym spotkaniu MEN ma przedstawić wykaz wszystkich przepisów rozporządzeń i ustaw dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej. I w tym obszarze będziemy szukać „oszczędności papieru”. Wszystkie strony zgodziły się, że istnieje potrzeba szerokiej edukacji prawnej nauczycieli, dyrektorów itd. Zresztą ankieta ZNP wykazała, że najwięcej zbędnych dokumentów powstaje na szczeblu dyrektorów i niżej.
Sygnalizował Pan ostatnio, że nie jest pewny intencji MEN dotyczących walki z biurokracją, ponieważ w programie PiS zapowiedziano zmiany w systemie oceny i awansu nauczycieli. Czyli mogą się pojawić nowe „papiery” i obowiązki. Czy uzyskał Pan jakieś wyjaśnienia?
– Poruszyłem ten wątek i zapytałem, czy prace zespołu ds. walki z biurokracją nie są sztuką dla sztuki? Oczywiście nie wiemy, jak się ułoży scena polityczna po wyborach, ale skoro w programie PiS zapowiedziano zmiany w systemie oceny i awansu, oznaczałoby to, że szykuje się nam kolejna rewolucja. Uwypukliłem ten temat, ale uznałem, że na razie powinniśmy się zająć tym, co nam obecnie przysłano do analizy w zakresie awansu i oceny.
Jednocześnie samorządowcy podjęli temat Systemu Informacji Oświatowej, który generuje ogromną ilość niepotrzebnych dokumentów, ale dzisiaj powinniśmy rozmawiać o biurokracji, która dotyczy nauczycieli, a nie tego, czego wymagają urzędnicy od urzędników, czyli co ministerstwo tworzy np. dla organów prowadzących. Bo to jest ważne, ale nie w tym momencie.
(…)
Więcej – tylko w GN nr 41 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 41/2019:
- Pełnym Głosem: Halo, tu jesteśmy, zauważcie nas!
- Podwyżki dla polskich nauczycieli należą do najniższych w Europie
- Felieton: Nowe wymagania
- Dość pracy bez płacy!
- Ewa Drobek i ks. Damian Wyżkiewicz – Wyróżnieni w Konkursie Nauczyciel Roku 2019
- Zyta Czechowska – Nauczyciel Roku 2019
- Nominowani w Konkursie Nauczyciel Roku 2019
- Przyjaciel Szkoły 2019 – Jakub Błaszczykowski
- Inicjatywa Edukacyjna Roku 2019 – Maraton Pisania Listów Amnesty International
- Jak wspierać młodzież w budowaniu i kreowaniu kariery?
- Nowy rok akademicki – drugi z nową ustawą o szkolnictwie wyższym
- Pięć szkół to orka i wieczna bieganina. Musiałem nieco odpuścić…
- Historia ZNP to historia polskiej szkoły. 114 lat od tajnego zjazdu nauczycieli ludowych
- Jak uczyć, jak chronić
- Nadesłane do Głosu. List egzaminatora
- Ludzie edukacji. Benefis Janusza Moosa
- XV Ogólnopolski Zlot Młodych Nauczycieli. Szkoła po reformie
- Awans zawodowy: Jak zostać mianowanym? Część II
- Pytaj o dowody: Wyjaśniaj sam(a) sobie?
- Bliżej prawa: Konieczne wysłuchanie
- Pytania do eksperta: Wypłata świadczenia rehabilitacyjnego