Z prof. Piotrem Długoszem, socjologiem, wicedyrektorem Instytutu Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Każdego dnia drastycznie rośnie wskaźnik zakażeń i zgonów z powodu COVID-19, a Pan zdecydował się badać nierówności w polskim systemie edukacji. Dlaczego akurat teraz?
– Pytanie o wpływ pandemii na nierówności edukacyjne jest jednym z podstawowych pytań, jakie ciągle nasuwało się w związku z COVID-19. Zachodzą zmiany społeczne, których skutków jeszcze do końca nie jesteśmy w stanie ocenić, ale wiemy, że pandemia pogłębia nierówności z każdym dniem. Pokazała nam to wszystkim edukacja zdalna przed wakacjami. A teraz wróciliśmy do zdalnej edukacji w szkołach średnich i w klasach IV-VIII.
Generalnie mówi się o straconym czasie czy wręcz regresie w edukacji z powodu pandemii. W jak dużym stopniu pogłębiły się te nierówności?
– Sprawa jest bardzo skomplikowana. Bez wątpienia w czasach pandemii aktualny system edukacyjny wszelkie nierówności bardziej pogłębia, niż niweluje. To powoduje, że w lepszej sytuacji są uczniowie, którzy mają dobrze uposażonych rodziców, mogących zapewnić im dostęp do dobrego komputera i internetu. To, w jakim stopniu pandemia położy się cieniem na edukacji, dowiemy się za rok czy dwa. Można jednak założyć, że dzieci pochodzące z rodzin o niższym statusie będą w gorszej sytuacji, wiele drzwi może być dla nich zamkniętych. Pamiętajmy, że nie wszyscy rodzice mają odpowiednie kompetencje, żeby pomagać swoim dzieciom w nauce.
(…)
Więcej – GN nr 44-45 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 44-45/2020:
- Pełnym głosem. Dwa światy
- Felieton. Nie cały umrę
- Przemysław Czarnek już na czele MEN i MNiSW. Jeden minister, dwa resorty…
- Uczniowie klas IV-VIII i szkół średnich kształcą się zdalnie
- COVID-19. 100 proc. chorobowego dla m.in. policjantów i strażaków. Nauczycieli pominięto
- Uczniowie klas IV-VIII od 26 października br. uczą się w domu. Do kiedy?
- Pierwsze spotkanie nowy minister – związki
- Rząd wprowadza nowe obostrzenia. Co wolno, a czego nie wolno?
- Wywiad tygodnia. Apeluję, aby w tej chwili nie skupiać się na innych rzeczach niż pandemia
- Zygmunt Miłoszewski dla Głosu: Nauczyciele zasługują na pokojowego Nobla
- Edukacja w czasie pandemii. Co Związek Nauczycielstwa Polskiego zrobił dla nauczycieli i pracowników oświaty?
- Wysłano nas na wojnę bez amunicji
- Jak poszczególne kraje organizują naukę dzieciom?
- Felieton. Basen online
- Ciągle zmagamy się z dylematem – szkoła czy zdrowie
- Inspir@cje 2020” – hybrydowo, ale wciąż… inspirująco
- Wyzwania, jakie stawia przed nauczycielkami i nauczycielami edukacja zdalna
- XI edycja programu edukacyjnego dla szkół „Twoje dane – Twoja sprawa”
- Pamięci Heleny Marusarzówny, bohaterskiej góralki
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Z wizytą na jednym z trzech największych polskich cmentarzy na dawnych Kresach
- Rusza nowy program w zakresie edukacji cyfrowej
- Awans zawodowy. Kontraktowy rozpoczyna staż – krok po kroku
- „Nic nie dzieje się bez przyczyny”… Cykliczne spotkania dla nauczycieli języka polskiego
- Casus. Ustalanie terminu korzystania z niektórych uprawnień nauczycielskich
- Pytania do eksperta. Wysokość odprawy emerytalnej