Oświata płaci ogromną cenę za miesiące bezczynności i zaniedbań polityków. Lekceważenie ostrzeżeń lekarzy, epidemiologów, a także całego środowiska edukacyjnego doprowadziło do kolejnego lockdownu w szkołach
Od poniedziałku 26 października br. w sposób stacjonarny pracują tylko przedszkola oraz najmłodsze klasy szkół podstawowych. Około 80 proc. uczniów przeszło na kształcenie zdalne. Taki jest efekt ostatnich kilku miesięcy udawania, że „szkolne mury nie zarażają”, że „nie ma transmisji wirusa w szkołach”, a placówki oświatowe same się obronią przed pandemią.
W piątek 23 października br. premier Mateusz Morawiecki, minister zdrowia Adam Niedzielski, minister rodziny Marzena Maląg oraz szef rządowego zespołu ekspertów ds. koronawirusa prof. Andrzej Horban ogłosili, że cała Polska staje się czerwoną strefą, a od 26 października br. niemal cała oświata przechodzi na kształcenie zdalne.
W oczy rzuciło się to, że na wspólną konferencję prasową nie zaproszono nowego ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka, choć najważniejsze obostrzenia dotyczyły dziedziny, którą to właśnie on się zajmuje. Warto tu przypomnieć, że kiedy w pierwszych tygodniach pandemii wiosną br. rząd wprowadzał regulacje dotyczące szkół i placówek oświatowych, to za każdym razem premier obok siebie miał szefa MEN Dariusza Piontkowskiego.
(…)
Piotr Skura
Więcej – GN nr 44-45 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 44-45/2020:
- Pełnym głosem. Dwa światy
- Felieton. Nie cały umrę
- Przemysław Czarnek już na czele MEN i MNiSW. Jeden minister, dwa resorty…
- COVID-19. 100 proc. chorobowego dla m.in. policjantów i strażaków. Nauczycieli pominięto
- Uczniowie klas IV-VIII od 26 października br. uczą się w domu. Do kiedy?
- Pierwsze spotkanie nowy minister – związki
- Rząd wprowadza nowe obostrzenia. Co wolno, a czego nie wolno?
- Wywiad tygodnia. Apeluję, aby w tej chwili nie skupiać się na innych rzeczach niż pandemia
- Zygmunt Miłoszewski dla Głosu: Nauczyciele zasługują na pokojowego Nobla
- Edukacja w czasie pandemii. Co Związek Nauczycielstwa Polskiego zrobił dla nauczycieli i pracowników oświaty?
- Wysłano nas na wojnę bez amunicji
- Jak poszczególne kraje organizują naukę dzieciom?
- Felieton. Basen online
- Ciągle zmagamy się z dylematem – szkoła czy zdrowie
- Inspir@cje 2020” – hybrydowo, ale wciąż… inspirująco
- Systemu edukacji nie dostosowano do nowej, pandemicznej rzeczywistości
- Wyzwania, jakie stawia przed nauczycielkami i nauczycielami edukacja zdalna
- XI edycja programu edukacyjnego dla szkół „Twoje dane – Twoja sprawa”
- Pamięci Heleny Marusarzówny, bohaterskiej góralki
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Z wizytą na jednym z trzech największych polskich cmentarzy na dawnych Kresach
- Rusza nowy program w zakresie edukacji cyfrowej
- Awans zawodowy. Kontraktowy rozpoczyna staż – krok po kroku
- „Nic nie dzieje się bez przyczyny”… Cykliczne spotkania dla nauczycieli języka polskiego
- Casus. Ustalanie terminu korzystania z niektórych uprawnień nauczycielskich
- Pytania do eksperta. Wysokość odprawy emerytalnej