Z dr Iloną Iłowiecką-Tańską z Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego Centrum Nauki Kopernik, rozmawia Anna Dąbrowska
Czy pandemia przedefiniowała zawód nauczyciela?
– Tak. Nauczanie zdalne postawiło przed nauczycielami i nauczycielkami nowe wymagania, a wokół samej profesji są formułowane nowe oczekiwania. Zupełnie zmieniła się specyfika pracy. Nauczanie zdalne niesie radykalną zmianę sposobu kontaktowania się z ludźmi oraz sposobu wykonywania obowiązków służbowych. W Koperniku współpracujemy z wieloma nauczycielami i nauczycielkami. Niektórzy uwielbiali swój zawód, przed pandemią prowadzili w szkołach fantastyczne lekcje. Pewna grupa nauczycieli po wybuchu pandemii poczuła, że ten rodzaj pracy – przez internet, bez kontaktu i codziennych relacji – jest frustrujący. Nie mogli podejść do uczniów i uczennic, nie mogli z nimi swobodnie zażartować, czasem ich nawet nie widzieli. Wypracowane przez lata metody przestały działać lub stały się niemożliwe do zastosowania. Oczywiście – byli też tacy, którzy odnaleźli się w tej sytuacji fantastycznie, bo praca zdalna otworzyła ich na nowe metody pracy.
Jednocześnie do satysfakcjonującej pracy zdalnej potrzebne są nowe kompetencje. Zdalne nauczanie wymaga stworzenia nowych metod pracy. Zmienia się na przykład sposób prowadzenia klasy – inaczej relacje wyglądają, kiedy nauczyciel czy nauczycielka może chodzić między ławkami i rozmawiać z dziećmi, a inaczej, gdy proces nauczania odbywa się za pomocą takich narzędzi jak internetowe platformy komunikacyjne, chociażby Zoom czy Teams. Na czym ma polegać nauka biologii w sytuacji, w której mamy dostęp do zasobów online na całym świecie, ale nie mamy dostępu do mikroskopu? Kiedy możemy obejrzeć filmy, ale nie możemy wspólnie przygotować preparatu?
(…)
Cała rozmowa – GN nr 44-45 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 44-45/2020:
- Pełnym głosem. Dwa światy
- Felieton. Nie cały umrę
- Przemysław Czarnek już na czele MEN i MNiSW. Jeden minister, dwa resorty…
- Uczniowie klas IV-VIII i szkół średnich kształcą się zdalnie
- COVID-19. 100 proc. chorobowego dla m.in. policjantów i strażaków. Nauczycieli pominięto
- Uczniowie klas IV-VIII od 26 października br. uczą się w domu. Do kiedy?
- Pierwsze spotkanie nowy minister – związki
- Rząd wprowadza nowe obostrzenia. Co wolno, a czego nie wolno?
- Wywiad tygodnia. Apeluję, aby w tej chwili nie skupiać się na innych rzeczach niż pandemia
- Zygmunt Miłoszewski dla Głosu: Nauczyciele zasługują na pokojowego Nobla
- Edukacja w czasie pandemii. Co Związek Nauczycielstwa Polskiego zrobił dla nauczycieli i pracowników oświaty?
- Wysłano nas na wojnę bez amunicji
- Jak poszczególne kraje organizują naukę dzieciom?
- Felieton. Basen online
- Ciągle zmagamy się z dylematem – szkoła czy zdrowie
- Inspir@cje 2020” – hybrydowo, ale wciąż… inspirująco
- Systemu edukacji nie dostosowano do nowej, pandemicznej rzeczywistości
- XI edycja programu edukacyjnego dla szkół „Twoje dane – Twoja sprawa”
- Pamięci Heleny Marusarzówny, bohaterskiej góralki
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Z wizytą na jednym z trzech największych polskich cmentarzy na dawnych Kresach
- Rusza nowy program w zakresie edukacji cyfrowej
- Awans zawodowy. Kontraktowy rozpoczyna staż – krok po kroku
- „Nic nie dzieje się bez przyczyny”… Cykliczne spotkania dla nauczycieli języka polskiego
- Casus. Ustalanie terminu korzystania z niektórych uprawnień nauczycielskich
- Pytania do eksperta. Wysokość odprawy emerytalnej