Wyzwania, jakie stawia przed nauczycielkami i nauczycielami edukacja zdalna


Z dr Iloną Iłowiecką-Tańską z Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego Centrum Nauki Kopernik, rozmawia Anna Dąbrowska

Czy pandemia przedefiniowała zawód nauczyciela?

– Tak. Nauczanie zdalne postawiło przed nauczycielami i nauczycielkami nowe wymagania, a wokół samej profesji są formułowane nowe oczekiwania. Zupełnie zmieniła się specyfika pracy. Nauczanie zdalne niesie radykalną zmianę sposobu kontaktowania się z ludźmi oraz sposobu wykonywania obowiązków służbowych. W Koperniku współpracujemy z wieloma nauczycielami i nauczycielkami. Niektórzy uwielbiali swój zawód, przed pandemią prowadzili w szkołach fantastyczne lekcje. Pewna grupa nauczycieli po wybuchu pandemii poczuła, że ten rodzaj pracy – przez internet, bez kontaktu i codziennych relacji – jest frustrujący. Nie mogli podejść do uczniów i uczennic, nie mogli z nimi swobodnie zażartować, czasem ich nawet nie widzieli. Wypracowane przez lata metody przestały działać lub stały się niemożliwe do zastosowania. Oczywiście – byli też tacy, którzy odnaleźli się w tej sytuacji fantastycznie, bo praca zdalna otworzyła ich na nowe metody pracy.

Jednocześnie do satysfakcjonującej pracy zdalnej potrzebne są nowe kompetencje. Zdalne nauczanie wymaga stworzenia nowych metod pracy. Zmienia się na przykład sposób prowadzenia klasy – inaczej relacje wyglądają, kiedy nauczyciel czy nauczycielka może chodzić między ławkami i rozmawiać z dziećmi, a inaczej, gdy proces nauczania odbywa się za pomocą takich narzędzi jak internetowe platformy komunikacyjne, chociażby Zoom czy Teams. Na czym ma polegać nauka biologii w sytuacji, w której mamy dostęp do zasobów online na całym świecie, ale nie mamy dostępu do mikroskopu? Kiedy możemy obejrzeć filmy, ale nie możemy wspólnie przygotować preparatu?



(…)

 

Cała rozmowa – GN nr 44-45 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 44-45/2020: