Postawa akceptacji może służyć nam nieocenioną pomocą, kiedy zmagamy się z trudnościami i dopadają nas trudne emocje. Jak ją rozwijać i jak z niej korzystać?
Pisałam już o tym, że samowspółczucie jest pierwszym fundamentem tzw. rezyliencji, czyli szeroko pojętej siły psychicznej, pozwalającej lepiej radzić sobie z przeciwnościami, wyzwaniami i emocjami, które im towarzyszą (patrz: „Mam do tego prawo”, GN nr 39 z 23 września br.). Akceptacja tworzy z samowspółczuciem bardzo zgrany duet.
Kłopoty z akceptacją
Jak już wcześniej wiele razy podkreślałam, trudne, przykre emocje są czymś normalnym i naturalnym dla człowieka. Choć może się wydawać, że to truizm, to jednak wiele osób zdaje się z tym nie zgadzać. Widzą one w trudnych emocjach coś niewłaściwego („Nie powinnam tak się czuć”) lub zagrażającego („Jeśli dalej będę się tak czuć, nie wytrzymam tego”). Takie nastawienie może utrudniać uporanie się z emocjami.
Po pierwsze, osoby mające takie przekonania, kiedy zaczynają odczuwać przykre emocje, dużo bardziej cierpią z ich powodu. Wskutek tego mogą też dużo więcej wysiłku i uwagi kierować na to, by przestać się czuć tak źle. A ponieważ zwykle jest to trudne (a nierzadko niemożliwe), ich zły nastrój utrzymuje się lub pogłębia, bo już nie tylko przeżywają swoje trudne emocje, ale też to, że nie potrafią sobie z nimi poradzić.
(…)
Magdalena Goetz
psycholożka
Więcej – GN nr 44-45 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 44-45/2020:
- Pełnym głosem. Dwa światy
- Felieton. Nie cały umrę
- Przemysław Czarnek już na czele MEN i MNiSW. Jeden minister, dwa resorty…
- Uczniowie klas IV-VIII i szkół średnich kształcą się zdalnie
- COVID-19. 100 proc. chorobowego dla m.in. policjantów i strażaków. Nauczycieli pominięto
- Uczniowie klas IV-VIII od 26 października br. uczą się w domu. Do kiedy?
- Pierwsze spotkanie nowy minister – związki
- Rząd wprowadza nowe obostrzenia. Co wolno, a czego nie wolno?
- Wywiad tygodnia. Apeluję, aby w tej chwili nie skupiać się na innych rzeczach niż pandemia
- Zygmunt Miłoszewski dla Głosu: Nauczyciele zasługują na pokojowego Nobla
- Edukacja w czasie pandemii. Co Związek Nauczycielstwa Polskiego zrobił dla nauczycieli i pracowników oświaty?
- Wysłano nas na wojnę bez amunicji
- Jak poszczególne kraje organizują naukę dzieciom?
- Felieton. Basen online
- Ciągle zmagamy się z dylematem – szkoła czy zdrowie
- Inspir@cje 2020” – hybrydowo, ale wciąż… inspirująco
- Systemu edukacji nie dostosowano do nowej, pandemicznej rzeczywistości
- Wyzwania, jakie stawia przed nauczycielkami i nauczycielami edukacja zdalna
- XI edycja programu edukacyjnego dla szkół „Twoje dane – Twoja sprawa”
- Pamięci Heleny Marusarzówny, bohaterskiej góralki
- Z wizytą na jednym z trzech największych polskich cmentarzy na dawnych Kresach
- Rusza nowy program w zakresie edukacji cyfrowej
- Awans zawodowy. Kontraktowy rozpoczyna staż – krok po kroku
- „Nic nie dzieje się bez przyczyny”… Cykliczne spotkania dla nauczycieli języka polskiego
- Casus. Ustalanie terminu korzystania z niektórych uprawnień nauczycielskich
- Pytania do eksperta. Wysokość odprawy emerytalnej