Czy liczebność zespołów klasowych ma wpływ na wyniki uczenia się dzieci i młodzieży? Na takie pytanie zwykle słyszymy (i sami jej udzielamy) odpowiedź: „oczywiście, że tak”. Jest to zgodne z naszą intuicją…
W poprzednim odcinku naszej serii pisałem o dwóch efektach psychologicznych*, które sprawiają, że nabiera się przekonania – bez rzetelnych podstaw – o skuteczności danej rekomendowanej metody nauczania czy wspomagania lub terapii uczniów i uczennic ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). Pierwszy efekt to automatyczny i mimowolny mechanizm mentalny – strategia pozytywnego testu” ang. positive test strategy (Daniel Kahneman, 2012 – literatura, s. 111). Polega on na poszukiwaniu takich danych, które pozwalają potwierdzić założoną tezę („Działa, ponieważ ma działać i mi się to potwierdza”).
(…)
Tomasz Garstka, psycholog
Cały tekst – GN nr 15 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 15/2019:
- Pełnym Głosem: Władzo, pora zmienić płytę
- Felieton: Raport przed końcem świata
- Dlaczego MEN liczy inaczej?
- Dlaczego doszło do strajku? Tydzień pozorów
- Sławomir Broniarz: Rząd nas testował
- Pensum+, czyli na bruk
- Rozmowy o proteście: Jesteśmy wzburzeni
- Będę strajkować, ponieważ chcę uczyć
- System próbują ratować nauczyciele
- Nadzorujący „z ulicy”
- Pierwszy dzień strajku w Toruniu
- Sto lat temu odbył się w Warszawie związkowy zjazd zjednoczeniowy
- Rozmowa: Czeka nas trudny rok
- Kurs programowania zamknięty w pudełku
- Śpij godzinę dłużej
- Twoje dane – Twoja sprawa. 9. edycja programu edukacyjnego Urzędu Ochrony Danych Osobowych
- Awans zawodowy: Refleksja (po)awansowe
- Orzeczeń jest mniej
- Pytania do eksperta: Dodatek stażowy
- Bliżej prawa – Roszczenie o status quo ante