Z dr. Franciszkiem Rakowskim z Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego (ICM) w Uniwersytecie Warszawskim, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Od początku pandemii grupy matematyków z całego świata próbują przewidzieć, jak będzie przebiegała transmisja koronawirusa. Czy to się udaje? Epidemiolodzy, wirusolodzy powołują się na wasze prognozy…
– Modele epidemiologiczne, na których podstawie można przewidywać rozprzestrzeniania się COVID-19, głównie modelują społeczeństwo i zachowania społeczne, zakładając pewien przebieg choroby i własności wirusa. Naukowcy korzystają z informacji o przebiegu choroby, biorą pod uwagę jej zakaźliwość – jak przenosi się w poszczególnych warunkach atmosferycznych itp. Tych zmiennych może być naprawdę dużo.
Te obliczenia są prowadzone na podstawie ścisłych danych medycznych?
– Modele matematyczne są oparte na trzech kategoriach danych. Pierwsza to dane socjodemograficzne, które opisują społeczeństwo i stopień kontaktów fizycznych pomiędzy ludźmi. Bo choroba taka jak COVID-19 przenoszona jest drogą kropelkową, poprzez fizyczną bliskość. To jest główna część tego modelu. Druga część danych, to zbiór informacji o przebiegu choroby, czyli właśnie dane medyczne – jak długo trwa, jak rozkłada się infekcyjność w czasie i grupach wiekowych. Przykładowo infekcyjność na początku choroby może być większa, a później mniejsza. Kolejne dane, jakie bierzemy pod uwagę, to ile osób wymaga hospitalizacji, jaki jest procent osób bezobjawowych i objawowych. To są dane charakterystyczne dla COVID-19, a także dowolnej innej choroby.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 27-28 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 27-28/2020:
- Pełnym głosem. Witamy wakacje, tęsknimy za szkołą
- Felieton. Gdy nauczyciel nie zna lektury
- Dokumenty
- Zarząd Główny ZNP: Jeśli rząd zdecyduje o kształceniu zdalnym od września, to potrzeba kompleksowych zmian
- List prezesa ZNP z okazji zakończenia roku szkolnego 2019/2020
- ZG ZNP domaga się systemowych rozwiązań w zakresie zdalnego nauczania
- Wreszcie wakacje – po trzech miesiącach zdalnego kształcenia!
- Gratuluję premierowi pewności siebie, bo przecież nikt nie wie, czy pandemia do nas nie wróci
- Wybory prezydenckie. Wszystko rozstrzygnie się w dogrywce
- Sto lat temu Związek wzywał nauczycieli do obrony kraju przed bolszewikami
- „To będzie przechowalnia, a nie edukacja”. Nauczyciele i rodzice z Sieradza piszą do Głosu w sprawie cięć w SOSW
- Felieton. Uwaga, MUSZĘ!
- Milczący protest nauczycieli i terapeutów wyszkowskiego SOSW
- Szkołę trzeba przenieść w przyszłość, ale nie wyłącznie na barkach nauczycieli
- Liga czytelnicza. Do tworzenia recenzji zaproszeni zostali wszyscy, którzy mają otwarte na literaturę serce
- Rozmowa. Chodzi o to, by być z uczniami, nie robiąc niczego za nich
- Rodzice dzwonili, mówili, że są bez pracy. Organizowaliśmy pomoc materialną, kupowaliśmy olej, mleko, makaron
- Felieton. Okiem nauczyciela
- Zmęczenie jest gigantyczne nie tylko po stronie uczniów, nauczyciele także potrzebują wytchnienia
- Edukacja cyfrowa. Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje w sprawie nowego planu działania w tej dziedzinie
- Felieton. Dziedziczenie stylu… w trybie zdalnym
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (13)
- Awans zawodowy. Zadbaj o dokumentację awansową
- Czytelnicy piszą do Głosu. Co możesz zrobić? Nie pogarszaj sprawy swoją krytyką
- Awans zawodowy. Przygotuj się do spotkania z komisją
- Liderzy związkowi piszą do premiera Mateusza Morawieckiego: Żaden kraj nie powinien zostać sam
- Casus. Zaliczenie stażu awansowego
- Pytania do eksperta. Forma uzupełnienia etatu