Wielu ludzi lubi porządek i poczucie, że „dany rozdział jest już zamknięty”. Jednak w przypadku strategii uczenia się i nauczania badacze zwracają uwagę na przewagę (pozornego) „bałaganu” nad „porządkiem”.
Poprzednie odcinki tej serii poświęcone były wynikom badań nad podkreślaniem/ podświetlaniem, pisaniem streszczeń tekstów i zastosowaniem mnemotechnik jako metod mających wspomagać uczenie się uczniów*. W tym odcinku skoncentrujemy się na trybie uczenia się (i nauczania), a nie jedynie na technikach. Analiza dotyczyć będzie zatem strategii czy planu uczenia się i nauczania.
Blokować czy przeplatać?
Zapraszam do uruchomienia wyobraźni… Proszę wcielić się w rolę nauczycielki/nauczyciela matematyki i wyobrazić sobie, że ma Pani/Pan zrealizować program dotyczący nauki umiejętności obliczania z danych objętości i powierzchni brył, obejmujący zadania dotyczące prostopadłościanów (w tym sześcianów), stożków i walców. Który z przedstawionych poniżej planów nauczania wydaje się najbardziej efektywny?
>> Plan A: Zapoznanie uczniów i uczennic z wzorami dotyczącymi danej bryły i wykonanie wymaganej liczby zadań dla nabycia wymaganych umiejętności. Następnie sprawdzian w tym zakresie. Potem przejście do następnej bryły i pójście taką samą drogą. Na zakończenie duży sprawdzian dotyczący wszystkich brył.
>> Plan B: Zapoznanie uczniów i uczennic z wzorami dotyczącymi każdej z brył wraz z pojedynczymi ćwiczeniami ich wykorzystania, a następnie wykonywanie wymaganej liczby przemieszanych zadań, dotyczących wszystkich brył dla nabycia wymaganych umiejętności. Następnie sprawdzian dotyczący wszystkich brył.
(…)
Tomasz Garstka
psycholog
Więcej – tylko w GN nr 36 z 4 września br. (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 36/2019:
- Pełnym Głosem. Rozmowa na całe zło. Debatujmy!
- Felieton. Pochwała pierwszoklasistów
- Rynek pracy. Wakaty w każdym województwie
- 4,6 mln uczniów rozpoczęło zajęcia w prawie 24 tys. szkół
- ZNP z ekspertami i nauczycielami o „Szkole na szóstkę”
- Nauczyciele chcą odzyskać wpływ na polską szkołę
- W przyszłym roku podwyżek nie będzie – tak wynika z projektu budżetu
- Opinie. Czasem czuję gorycz
- Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Zachodniopomorskiego ZNP. Nie możemy milczeć
- Kwietniowy strajk. Czuli się silni i dumni
- Jak można poprawić sytuację pracowników niepedagogicznych? Układ ratunkowy
- Partia rządząca będzie chciała nas „wziąć głodem”
- Patrzmy sobie w oczy, a nie w ekrany, czyli korzyści ze „smartfonowego detoksu”
- Awans zawodowy. Procedura awansowa po zmianach od 1 września br.
- Casus. Prawo nauczyciela do urlopu wypoczynkowego
- Obniżenie pensum, zatrudnienie i nauka a prawo do urlopu wychowawczego
- Kadry w oświacie. Nauczycielu, sprawdź, które nowości dotyczą Ciebie