Nauczyciele chcieliby mieć większy wpływ na szkołę i to, czego się w niej uczy. Rolę ministerstwa edukacji zredukowaliby do minimum. Podobnie uważają rodzice, którzy bardziej ufają pedagogom niż politykom.
Tak wynika z raportu „Przyszłość polskiej oświaty. Badanie opinii społecznych nauczycieli i rodziców”, przygotowanego na zlecenie Związku Nauczycielstwa Polskiego*. Raport ekspertów został przedstawiony podczas sobotniej (31 sierpnia br.) Debaty Edukacyjnej „Szkoła na szóstkę”, zorganizowanej w Warszawie przez ZNP wraz z organizacjami pozarządowymi.
Nauczyciele uważają, że ich wpływ na oświatę powinien być kluczowy. Według 95,9 proc. ankietowanych pedagodzy
powinni mieć realny wpływ
na tworzenie podstaw i treści programowych, według 95,4 proc. – na sposoby oceniania uczniów, 93,3 proc. – na wybór form i rodzajów zajęć pozalekcyjnych, a 89,8 proc. – na określenie czasu trwania i formy zajęć lekcyjnych. Według 71,3 proc. nauczyciele powinni mieć wpływ na powoływanie i odwoływanie dyrekcji szkoły, a według 62,7 proc. – na ocenianie i decydowanie o awansie zawodowym. „Nauczyciele w opiniach zdecydowanie opowiadają się za szerokim definiowaniem swojej roli w procesie edukacyjnym” – czytamy w raporcie.
Podobnie rolę nauczycieli definiują rodzice. Około 90 proc. z nich uważa, że nauczyciele powinni mieć realny wpływ na tworzenie podstaw i treści programowych, sposób oceniania uczniów, wybór form i rodzajów szkolnych zajęć pozalekcyjnych oraz określanie czasu trwania i formy zajęć lekcyjnych. Kto powinien mieć największy wpływ na edukację szkolną w Polsce?
(…)
Piotr Skura
Więcej – tylko w GN nr 36 z 4 września br. (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 36/2019:
- Pełnym Głosem. Rozmowa na całe zło. Debatujmy!
- Felieton. Pochwała pierwszoklasistów
- Rynek pracy. Wakaty w każdym województwie
- 4,6 mln uczniów rozpoczęło zajęcia w prawie 24 tys. szkół
- ZNP z ekspertami i nauczycielami o „Szkole na szóstkę”
- W przyszłym roku podwyżek nie będzie – tak wynika z projektu budżetu
- Opinie. Czasem czuję gorycz
- Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Zachodniopomorskiego ZNP. Nie możemy milczeć
- Kwietniowy strajk. Czuli się silni i dumni
- Jak można poprawić sytuację pracowników niepedagogicznych? Układ ratunkowy
- Partia rządząca będzie chciała nas „wziąć głodem”
- Pytaj o dowody. Ile (pozornego) bałaganu?
- Patrzmy sobie w oczy, a nie w ekrany, czyli korzyści ze „smartfonowego detoksu”
- Awans zawodowy. Procedura awansowa po zmianach od 1 września br.
- Casus. Prawo nauczyciela do urlopu wypoczynkowego
- Obniżenie pensum, zatrudnienie i nauka a prawo do urlopu wychowawczego
- Kadry w oświacie. Nauczycielu, sprawdź, które nowości dotyczą Ciebie