Wywiad: Gdybym nie mogła wychodzić poza schematy, musiałabym zrezygnować z pracy w szkole


Z Martą Florkiewicz-Borkowską, nauczycielka języka niemieckiego w Szkole Podstawowej im. Karola Miarki w Pielgrzymowicach, Nauczycielem Roku 2017, rozmawia Jarosław Karpiński

Podczas III Kongresu Praw Obywatelskich Pani uczniowie ze szkoły podstawowej z Pielgrzymowic na Śląsku wystąpili z przedstawieniem „Stalking ‒ na cyberprzemoc są paragrafy”. Skąd pomysł na taki spektakl? Czy długo pracowała Pani z uczniami nad jego przygotowaniem? No i jak został odebrany?

 

‒ Rzeczywiście podczas III Kongresu Praw Obywatelskich w Warszawie odbył się spektakl interaktywny, symulacja karnej rozprawy sądowej „Stalking ‒ na cyberprzemoc są paragrafy”. Wystąpili w nim m.in. uczniowie z mojej obecnej klasy wychowawczej VII b (10 osób) oraz troje absolwentów, którzy zaangażowani byli w działania w ramach ogólnopolskiego programu Mądrzy Cyfrowi, realizując projekt kampanii społecznej „Słowa Krzywdzą”. To, że akurat uczniowie z Pielgrzymowic zostali zaangażowani w ten spektakl, jest ‒ można rzec ‒ pokłosiem właśnie tej kampanii społecznej i ich aktywności w obszarze przeciwdziałania hejtowi, cyberprzemocy, obgadywaniu czy też ocenianiu człowieka „po okładce”. Jeszcze w sierpniu, przed rozpoczęciem roku szkolnego, kiedy się zastanawiałam, jak zaangażować uczniów w tym roku, jeśli chodzi o tematykę szeroko pojętej cyberprzemocy, skontaktowała się ze mną pani Agnieszka Stachura ze stowarzyszenia Consensus z propozycją włączenia się w ten spektakl. Po zapoznaniu się z koncepcją spektaklu i mając kontakt z czwórką absolwentów, z którymi szykowaliśmy się do wyjazdu do Rzymu z projektem „Słowa Krzywdzą”, zaproponowałam pani Agnieszce, że mogą wziąć w tym udział razem z uczniami z mojej klasy wychowawczej. To była wspaniała okazja, żeby włączyć młodzież w te działania, byłam przekonana, że bardzo dużo zyskają.

(…)



Więcej – tylko w GN nr 1-2 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 1-2/2020: