Umowa o pracę spełniająca warunki do mianowania jest przekształcona przez ustawę w mianowanie niezależnie od woli dyrektora. Na tym także polega szczególna ochrona stosunku pracy nauczyciela
Karta Nauczyciela dokładnie określa zasady towarzyszące nawiązywaniu i rozwiązywaniu stosunku pracy nauczyciela. Tylko niektóre warunki są zmieniane przejściowo. W związku z tym stosowanie dziwnych, autorskich konstrukcji jest niezrozumiałe i oznacza łamanie prawa.
Casus
„Jestem nauczycielem dyplomowanym i pracuję w szkole 20 lat, w tym 10 lat w obecnej. Rok temu w związku z perturbacjami kadrowymi spowodowanymi zmianami rejonizacji (budowa nowej szkoły) dyrektor poinformował mnie, że nie wie, czy we wrześniu będą dodatkowe oddziały I-III, więc albo wypowie mi umowę, albo podpisze umowę o pracę na rok szkolny 2018/2019 na pełny etat, ale na czas określony do 31 sierpnia 2019 r. Poinformował mnie, że musi tak zmienić umowę, aby ewentualnie mógł się ze mną rozstać we wrześniu, gdyby się okazało, że nie będzie tego oddziału I-III. We wrześniu (rok temu) okazało się, że nie tylko jest dodatkowy oddział, ale miałam jeszcze cztery godziny dodatkowo. I taka sytuacja jest nadal. W związku z tym 2 września dyrektor dał mi do podpisania pismo, nazwał to porozumieniem stron, z którego wynika, że nadal będę pracowała w pełnym wymiarze, tym razem na czas nieokreślony. Wyraziłam na to zgodę i 5 września przystąpiłam do pracy.
W gminie nie chcą uznać tego pisma, bo twierdzą, że nie jest to umowa i mimo że pracuję już trzeci tydzień, nie otrzymałam wynagrodzenia, a dyrektor jest na zwolnieniu. Pracuję jednak nadal z nadzieją, że sprawa się wyjaśni.
Koleżanka, która przeszła na emeryturę rok temu i od 1 września podjęła pracę w pełnym wymiarze na czas nieokreślony, podpisała także umowę o pracę. Kadry twierdzą, że to jest mianowanie i też nie chcą uznać tej umowy. Dyrektor z kolei twierdził, że jeżeli nauczyciel podpisuje umowę o pracę, to znaczy, że zgadza się na to, i wybrał właśnie tę formę nawiązania stosunku pracy.
Natomiast związki twierdzą, że jest to niezgodne z Kartą, która daje szczególną ochronę nauczycielskiemu stosunkowi pracy. Na czym miałaby polegać ta ochrona w tej sytuacji?” .
(…)
Teresa Konarska
Więcej – GN nr 40 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 40/2019:
- Pełnym głosem: Mamy głos! Wybieramy!
- Felieton. Pozamiatane
- ZNP: Nauczyciel będzie zarabiał mniej, niż wyniesie płaca minimalna
- Komisarz Tibor Navracsics dla Głosu:
- Komisja Europejska wytknęła Polsce niskie zarobki w oświacie
- Ankieta ZNP. Co po strajku?
- OPZZ pójdzie dotychczasową drogą. To, co robimy, przynosi efekty
- W wyborczą niedzielę nauczyciele ocenią polityków – za pomocą kartki i długopisu
- Znamy się na edukacji – mówią członkowie ZNP i ludzie oświaty kandydujący do Sejmu
- Co partie mówią o szkole? Przeglądamy programy komitetów wyborczych przed 13 października br.
- „Podwójny rocznik” to wyzwanie dla wychowawców klas. Jak zintegrować uczniów?
- Czy mamy czekać, aż system się zawali i wtedy ktoś „u góry” zrozumie, że tak dłużej być nie może?
- Zajęcia z doradztwa powinny być ujęte w planie. Dziś zabieram lekcje wychowawcom
- Festiwal Przemiany. Drukowane cukierki i domek dla biedronki
- Pytaj o dowody. Edukacja oparta na badaniach
- Wychodzić czy nie – oto jest pytanie. Czyli o strefie komfortu
- Awans zawodowy. Procedura awansowa po zmianach od 1 września br.
- Pytania do eksperta. Zakres obowiązków nauczyciela